"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Consumentenbond nieuw logo 2015

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, dinsdagochtend in het AD: "Zo legt ABN Amro zijn klanten die vanwege echtscheiding hun hypotheek willen aanpassen een rekening voor van 1.050 euro, terwijl ING het dubbele rekent: 2.100 euro. Voor het omzetten van een hypotheekvorm rekent Triodos 150 euro en NN 1.495 euro. Dit is een van de vele manieren waarop banken hun hypotheekklanten als melkkoe gebruiken. Hypotheekverstrekkers brengen ook vaak al een te hoge boeterente of te hoge risico-opslag in rekening. Het is echt tijd dat er nu eens een einde komt aan dit soort praktijken."

Het AD"De consumentenorganisatie onderzocht welke kosten hypotheekverstrekkers in rekening brengen bij een wijziging op de hypotheek. Dat kan gaan om een oversluiting naar een lagere rente, het verlengen van de looptijd van de hypotheek of een wijziging na echtscheiding. Vorig jaar deed de consumentenorganisatie dit onderzoek ook al. Daarop volgde hevige kritiek, maar die hebben de banken naast zich neergelegd. De kosten die de banken in rekening brengen, lopen nog steeds flink uiteen.

"Uit het onderzoek blijkt dat sommige hypotheekverstrekkers bij hun klanten afdwingen dat zij bij een wijziging een hypotheekadviseur inschakelen, ook als de aanpassing zo simpel is dat zij het eigenlijk zelf zouden kunnen.

"Van de onderzochte geldverstrekkers stellen RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht, met hoge kosten tot gevolg. Rabobank was voor hypotheekadvies lange tijd de goedkoopste van de vier grote banken, maar heeft de tarieven met 20 tot 30 procent verhoogd waardoor het, aldus het onderzoek, nu tot de duurdere aanbieders behoort.

"Niet alle hypotheekverstrekkers springen er slecht uit. Zo kunnen klanten van Lloyds Bank bij een aanpassing gratis of tegen geringe kosten zelf regelen.

"SNS Bank verplicht de klant vaak tot een advies om zeker te zijn dat de klant de juiste keuze maakt. ,'Wij kijken vooral naar de kwaliteit van de dienstverlening en niet alleen naar de laagste prijs', aldus de woordvoerder. ING laat weten dat de kans op fouten met forse financiële gevolgen te groot is zonder advies. 'Onze tarieven zijn inclusief de advieskosten. Als de klant elders advies heeft ingewonnen, betaalt hij die kosten natuurlijk niet bij ons'', aldus de ING-woordvoerder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Studenten die vanaf 2024 afstuderen, blijkt uit een analyse van Van Bruggen Adviesgroep, worden benadeeld door de nieuwe hypotheekregels, ten opzichte van eerder...

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...