Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water beschadigd geraakt. De verzekeraar weigert dekking te verlenen, omdat hij stelt dat de consument niet de normale voorzichtigheid heeft betracht. De Geschillencommissie oordeelt dat in dit geval de verzekeraar de schadeclaim (553 euro) mocht afwijzen.
De commissie: "Uit de overgelegde stukken kan worden vastgesteld dat de consument de telefoon bij zich
had toen hij ging zwemmen. Hij heeft daarmee, voordat hij het water in ging, niet gecontroleerd of hij iets bij zich had wat niet nat mocht worden terwijl dit wel van hem verwacht had mogen worden. Hij heeft daarmee niet in redelijkheid betere maatregelen getroffen om schade aan zijn telefoon te voorkomen. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat de consument niet de normale voorzichtigheid heeft betracht om schade te voorkomen.
"De consument voert nog aan dat het om een ongeluk ging. De consument vergelijkt zijn situatie met het vallen van een telefoon waarbij de camera stuk gaat. De commissie gaat hierin niet mee, omdat uit geen van de overgelegde stukken blijkt dat er sprake is van een ongeluk. Er blijkt slechts dat de consument is gaan zwemmen, waarmee er ruimte was voor de consument om te controleren of hij spullen bij zich had die niet nat mochten worden. Dit is anders als het gaat om een ongeluk, waarbij de consument bijvoorbeeld onvoorzien in het water valt. In dat geval kan in redelijkheid niet van de consument worden verwacht nog te controleren of hij iets bij zich had dat niet nat mocht worden."
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....
Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...
Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven
(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...