Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet alle schade als gevolg van de diefstal van de sieraden van de consument uitgekeerd. De consument houdt de tussenpersoon voor het tekort aan uitkering aansprakelijk. De Geschillencommissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door niet tijdig een adviesgesprek met de consument te houden en de waarde van de sieraden ter sprake te brengen. De vordering (7.495 euro) van de consument wordt afgewezen.

De commissie "heeft begrip voor het standpunt van de consument dat zij destijds in een roerige periode (scheiding, red.) leefde, maar dit staat er niet aan in de weg dat ze de e-mails in ieder geval op haar zakelijke mailadres heeft ontvangen. Zij heeft ook vanaf dat zakelijke mailadres met de tussenpersoon gecorrespondeerd. Dit wordt ook niet door de consument betwist. De verschillende verzoeken hadden voor de consument aanleiding moeten zijn de inboedelwaardemeter in te vullen en toe te sturen. Daar komt bij dat de consument niet tussentijds uit eigen beweging heeft gemeld dat zij sieraden had verworven die maakten dat de verzekerde waarde werd overschreden."

Voldoende gemotiveerd betwist

De commissie: "Op basis van het serviceabonnement dat is ingegaan op 17 april 2018 had uiterlijk medio oktober 2020 een adviesgesprek moeten plaatsvinden. Uit de door de tussenpersoon overgelegde stukken blijkt dat op 12 maart 2019 en op 16 juni 2021 een adviesgesprek heeft plaatsgevonden, waarbij ook de privéverzekeringen van de consument zijn besproken. Met deze toelichting en de stukken uit zijn digitale dossier heeft de tussenpersoon het verwijt van de consument op dit punt voldoende gemotiveerd betwist.

"Gelet op de gemotiveerde betwisting van de tussenpersoon is het aan de consument om aan te tonen dat de tussenpersoon heeft verzuimd om tijdig een adviesgesprek met de consument te houden. De consument stelt dat het gesprek in juni 2021 niet heeft plaatsgevonden en dat als er al een adviesgesprek heeft plaatsgevonden, het niet om haar privésituatie ging, maar om een gesprek over haar onderneming. De consument levert hiervoor een e-mailbericht aan waaruit blijkt dat de consument op 16 juni 2021 geen tijd had voor een gesprek vanwege andere verplichtingen. Dit e-mailbericht is echter onvoldoende om aan te tonen dat er in het geheel geen adviesgesprek tussen de tussenpersoon en de consument in die periode heeft plaatsgevonden. Dit gesprek had gezien de 30 maanden termijn uiterlijk 12 september 2021 moeten plaatsvinden. En daarom kan niet worden aangenomen dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consument op dit punt heeft geschonden. Deze klacht is daarom ongegrond."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP

(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...