Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Brutaal via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur een deel van zijn adviesvergoeding. De Geschillencommissie: “De adviseur heeft niet gereageerd op de klacht dat de consumenten niet gesteld zijn op zijn opmerkingen dat hij ‘even brutaal zou zijn’. Tot in de procedure bij Kifid heeft de adviseur zelfs in het geheel niet gereageerd op de klacht. Dit terwijl de adviseur als financiële dienstverlener zorg moet dragen voor een adequate behandeling van klachten van zijn cliënten. De klacht over het uitblijven van een reactie op de klacht is dus gegrond.”

De consumenten hebben een huis gekocht. Bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening heeft de adviseur hen advies gegeven en voor hen bemiddeld. De consumenten hebben meerdere klachten over de dienstverlening van de adviseur. De Geschillencommissie is van oordeel dat een deel van die klachten gegrond is. De adviseur moet 250 euro van de vergoeding van 1.690 euro die hij bij de consumenten in rekening gebracht heeft, aan hen terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke rente.

Bouwdepot had moeten worden aangepast

De kwestie betrof onder meer het bouwdepot. De commissie: “Volgens de consumenten is in de brochure die de geldverstrekker beschikbaar gesteld heeft voor hypotheekadviseurs opgenomen dat de geldverstrekker een minimumbedrag van 5.000 euro hanteert voor bouwdepots. De adviseur heeft dat niet betwist.

“Wel heeft de adviseur gesteld dat hij in zijn berekeningen uitgegaan is van 5.000 euro en dat dit ook zo met de consumenten besproken is. De zonnepanelen kostten echter 4.400 euro en dit was ook in het taxatierapport opgenomen. Het was onder die omstandigheden aan de adviseur om op te merken dat een bouwdepot van 5.000 euro niet goed aansloot, aangezien dat bedrag niet volledig benodigd was.

“Dat de aanvraag en de taxatie ongeveer gelijktijdig verliepen, maakt dit niet anders. De adviseur had ook na ontvangst van de taxatie kunnen opmerken dat de aanvraag aangepast moest worden. In het onderhavige geval was het de geldverstrekker die opmerkte dat er geen bouwdepot van 5.000 euro benodigd was, maar van 4.400 euro

“Overigens houdt de opmerking van de adviseur dat het niet nodig was om het minimumbedrag te kennen omdat hij uitging van 5.000 euro, geen stand. Als het minimumbedrag hoger was dan 5.000 euro, was het bij een bouwdepot van 5.000 euro alsnog van belang om rekening te houden met het minimumbedrag.”

Reactie toevoegen

 
Kifid geeft consument in zaak tegen rechtsvoorganger Achmea gelijk

Kifid geeft consument in zaak tegen rechtsvoorganger Achmea gelijk

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak GC 2023-0525)  Een consument heeft bij een rechtsvoorganger van Achmea in 1995 een beleggingsverzekering afgesloten. Verzekeraar...

Kifid handhaaft standpunt huidig beoordelingskader

Kifid handhaaft standpunt huidig beoordelingskader

Kifid handhaaft het huidige beoordelingskader, ondanks de aanbeveling van SEO in 2020 om ‘de toets aan het juridisch kader breder op te vatten door standaard...

Eensporig rentebeleid geldt niet bij hypotheken van verschillende aanbieders binnen zelfde groep

Eensporig rentebeleid geldt niet bij hypotheken van verschillende aanbieders binnen zelfde groep

Het zogenoemde eensporig rentebeleid betekent niet dat verschillende aanbieders werkend onder één handelsnaam, met verschillende producten en verschillende...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Consument was nadrukkelijk akkoord met beperkt casco dekking caravan

Consument was nadrukkelijk akkoord met beperkt casco dekking caravan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0517) De consument houdt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade die hij lijdt doordat schade aan zijn caravan niet was gedekt onder...

Buiten de deur...

Buiten de deur...

(Kifid-uitspraak GC 2023-0511) De consument claimt bij de verzekeraar het verlies van haar ketting. De verzekeraar wijst de schadeclaim van 3.799 euro af omdat de...

Adviseur had volgens klant niet mogen bemiddelen

Adviseur had volgens klant niet mogen bemiddelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0507) De klacht van de consument is dat de tussenpersoon heeft bemiddeld bij het afsluiten van een inboedelverzekering nadat de consument...

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid heeft in de eerste helft van 2023 ruim 80 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 54 klachtzaken heeft de Geschillencommissie duidelijkheid gegeven...

Gestolen sieraden partner niet te claimen op inboedelpolis eenpersoonshuishouden

Gestolen sieraden partner niet te claimen op inboedelpolis eenpersoonshuishouden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0494) Vanwege een inbraak in de woning van de consument heeft hij een claim bij de verzekeraar ingediend. De consument is het er niet mee...

Mobiel Bankieren App mag worden gebruikt voor fondsenwerving goed doel

Mobiel Bankieren App mag worden gebruikt voor fondsenwerving goed doel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0480) De consument houdt bij SNS een betaalrekening aan en maakt daarbij gebruik van internetbankieren en de SNS Mobiel Bankieren App. Nadat...