Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

Klacht via Pixabay

"Wij zijn nog niet vaak tegengekomen dat keurmerkhouders klanttevredenheid over de klachtafhandeling onderzoeken." Dat schrijft de Stichting toetsing verzekeraars (Stv), uitvoerder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, in een update over haar themaonderzoek Klacht- en feedbackmanagement. Enkele andere voorlopige conclusies tot nu: "Keurmerkhouders geven op de website vaak geen terugkoppeling op uitgevoerde verbeteracties vanuit klantfeedback of klachten. Dat is zonde, want daarmee kunnen keurmerkhouders juist laten zien dat feedback waardevol is en dat de klant hier een belangrijke rol in speelt. Sommige keurmerkhouders melden de klant na de afwikkeling van een klacht dat ze het klachtendossier sluiten. Het kan echter zijn dat deze melding bij de klant binnenkomt, terwijl de klacht volgens de klant nog  helemaal niet is afgesloten. Dat kan een negatief gevoel bij de klant oproepen. Door altijd aan de klant te vragen of de klacht afgesloten kan worden, kun je dit voorkomen."

Reactie toevoegen

 
Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie...

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Dertien rechtsbijstandverzekeraars en -uitvoerders zijn vorig jaar op verzoek van het Verbond van Verzekeraars getoetst op de naleving van de Kwaliteitscode Rechtsbijstand...

Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Uit de Themarapportage Incassobeleid en betalingsachterstanden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat keurmerkhouders gemiddeld 3,4 van de maximale...

"Drie herbeoordelingen op zo’n belangrijk thema gewoonweg te veel"

"Drie herbeoordelingen op zo’n belangrijk thema gewoonweg te veel"

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft aan drie houders van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren een herbeoordeling toegekend in haar onderzoek Klacht- en...

Stv onderzoekt informatieverstrekking verzekeraars

Stv onderzoekt informatieverstrekking verzekeraars

In 2019 start de Stichting toetsing verzekeraars twee nieuwe onderzoeken op. De stichting, uitvoerder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren: "Voor de zomer zullen...

Verbond: bijeenkomst 'Klachten de-escaleren'

Verbond: bijeenkomst 'Klachten de-escaleren'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert op 6 december de bijeenkomst 'Klachten de-escaleren', bedoeld voor medewerkers bij Verbondsleden die zich met de behandeling...

Transparantie over afschrijving laat te wensen over

Transparantie over afschrijving laat te wensen over

Slechts de helft van de keurmerkhouders die inboedel- of reisverzekeringen aanbieden, geeft duidelijke en goed vindbare informatie over afschrijvingslijsten. Dit...

Marco Loos in bestuur Stv

Marco Loos in bestuur Stv

Professor doctor Marco Loos (48) is per 1 juli 2018 benoemd tot bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Loos neemt het bestuurslidmaatschap over...

FBTO meest klantgerichte verzekeraar

FBTO meest klantgerichte verzekeraar

Elf keurmerkhouders zijn tijdens een bijeenkomst van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren in het zonnetje gezet. Zij hebben de afgelopen drie jaar niet alleen bewezen...

Gerard ten Brincke nieuw bestuurslid Stv

Gerard ten Brincke nieuw bestuurslid Stv

Gerard ten Brincke wordt per 18 april bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Ten Brincke neemt het bestuurslidmaatschap over van Danny van der...