Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kifid (logo)

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De Commissie "stelt op basis van het klachtdossier vast dat Adviseur Consument niet voorafgaand aan het adviesgesprek heeft geïnformeerd over de mogelijke kosten verbonden aan het gesprek. Dit had zij eenvoudigweg kunnen doen in de brief waarin zij de afspraak met Consument bevestigd heeft. Nog daargelaten de vraag of Adviseur gehouden was een dienstverleningsdocument met de relevante informatie aan Consument te verschaffen, lag het in ieder geval op de weg van de Adviseur Consument te informeren over de kosten van zijn werkzaamheden alvorens deze uit te voeren. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de overeenkomst tussen partijen." De Commissie komt tot de conclusie dat "Adviseur is tekortgeschoten in haar informatievoorziening aan Consument. Consument klaagt dan ook terecht. De Commissie wijst de vordering van Consument daarom toe".

De consument werd in 2012 door CAS Assurantiën benaderd voor een gesprek. Tussen consument en adviseur bestond voordien geen adviesrelatie. Het gesprek werd ingepland op 28 augustus 2012. In de (ongedateerde) bevestigingsbrief is daarover vermeld: “Het gesprek is bedoeld om u te informeren over uw huidige Polis. Ook zal de adviseur met u bekijken welke mogelijkheden er zijn om dit voor u te verbeteren. Om goed te kunnen beoordelen welke voordelen voor u te behalen zijn, zal de adviseur met u uw huidige financiële situatie doornemen.” Na afloop van het twee uur durende gesprek "moest Consument een formulier ondertekenen en werd verteld dat hij een bedrag van 350 euro moest betalen."

CAS Assurantiën kwam in 2014 in het nieuws toen de AFM het kantoor een boete oplegde van 100.000 euro. De AFM onderzocht vijf klantdossiers waarin CAS in de periode van september tot en met november 2012 adviseerde over en bemiddelde in het oversluiten van beleggingsverzekeringen.

Volgens de AFM bracht CAS in de onderzochte klantdossiers vergoedingen in rekening gebracht die niet in verhouding stonden tot de werkzaamheden zoals die bleken uit de klantdossiers. Naar het oordeel van de AFM had Cas hiermee vergoedingen in rekening gebracht die kennelijk onredelijk waren. Vorig jaar stelde de rechtbank in Rotterdam CAS in beroep echter in het gelijk. Volgens de rechtbank heeft de AFM niet aannemelijk gemaakt dat Cas vergoedingen in rekening heeft gebracht die kennelijk onredelijk zijn. De AFM heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 3 februari 2016

Aan dit artikel zitten twee kanten, die niets met elkaar van doen hebben. Een klant onaangekondigd een factuur voorleggen, als dat echt zo gegaan is, is natuurlijk not done en dan is een uitspraak van het KiFid als deze wat mij betreft volkomen terecht. Wij zitten niet te wachten op nieuwe cowboypraktijken. In de andere zaak gaat het om een eindoordeel (ik ga er maar even van uit dat het geen Hoge Raad zaak wordt, maar ook dat zou volgens mij nog kunnen) over de vraag wat een "kennelijk onredelijke beloning" is. Ik hoop maar dat in het nog te verschijnen vonnis richtlijnen staan, die meer duidelijkheid brengen in deze open norm. Dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en dat is momenteel niet het geval.

Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk

Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk

(Kifid-uitspraak GC 2023-0002) De consument ontvangt wekelijks papieren afschriften van de bank en moet daar sinds kort vier euro per maand voor betalen. Voor de...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...