KPMG: persoonlijke adviseur houdt stand in consolidatiegeweld

Het kleinere financieel advieskantoor, concludeert KPMG in het rapport ‘Consolidatie in de Nederlandse intermediaire markt’, blijkt prima te kunnen bestaan naast de conglomeraties van kantoren die door de vele fusies en overnames van de laatste jaren zijn gevormd. Rutger Hagendoorn, Head of Insurance bij KPMG: “Sterker, we zien signalen dat klanten zich juist kunnen afkeren van de grote organisaties als zij zich daar niet gezien voelen. Zij zoeken weer het persoonlijke van de kleinere financieel adviseur om de hoek, de local en de regional hero’s.
“Sommige conglomeraten zijn natuurlijk wel degelijk al bezig hun organisaties te stroomlijnen en de dienstverlening te optimaliseren. Maar partijen laten de front office liever nog met rust. Zolang er niets wordt gecommuniceerd, zijn de meeste klanten geneigd te blijven waar ze zijn. Op het moment dat je ze informeert dat er iets verandert, komen ze in beweging en loop je kans klanten te verliezen.”
In het eind november verschenen rapport ‘‘Consolidatie in de Nederlandse intermediaire markt. Inzichten en gevolgen voor het business- en operatingmodel’ schrijft KPMG: “Consolidatie is niet per definitie een directe bedreiging voor intermediairs. Daarbij is het wel belangrijker geworden voor zowel kleine als grote intermediairs om een duidelijke ambitie te bepalen en een specifieke waardepropositie te hebben, die aansluit bij de doelgroep. Kleinere intermediairs bieden hierbij vaak maatwerk aan, terwijl grotere spelers zich meer richten op het verkopen van eenvoudigere producten in hogere volumes.”
Hagendoorn: “De klant spint hier garen bij, want hij heeft nu meer te kiezen. Hij heeft de keuze uit de persoonlijke adviseur, de ‘middenklasse’ van sterke regionale spelers die ook is onstaan en de groep grote adviesbedrijven. Of hij doet rechtstreeks zaken met de verzekeraar.”
Volgende stap
KPMG, vertelt Hagendoorn, had eigenlijk verwacht dat de conglomeraten verder zouden zijn met hun kostenrationalisatie. “Het beeld verschilt per conglomeraat, maar over het geheel genomen moeten veel partijen de synergievoordelen nog concretiseren.”
Ze zullen wel moeten. In sommige gevallen omdat de private equity investeerders de organisatie weer willen doorverkopen. Daar waar sprake is van een lange termijn commitment zullen investeerders ook waarde-optimalisatie verlangen, al is het maar om concurrerend te blijven.
“Optimalisatie”, zegt Hagendoorn, “is de volgende stap.”
Aandachtspunten
In haar rapport geeft KPMG als aandachtspunten bij de consolidatie onder meer mee:
“Kennis van de klant en gepersonaliseerde service zijn van cruciaal belang.
“Hoewel de realisatie van synergievoordelen uitdagend is, is het integreren van systemen en culturen een noodzakelijke stap om efficiëntie en concurrentievermogen te verbeteren na een fusie of overname, alsmede om te kunnen voldoen aan toenemende regelgevings- en compliance-eisen.
“De verschuiving naar online platforms en zelfbedieningstoepassingen voor consumenten noodzaakt intermediairs om hun customer journey en technologie-investeringen te herzien.”
Klik HIER voor het hele rapport.
Speelveld verandert
Naarmate de inkoopkracht van de grote adviesorganisaties toeneemt, verandert volgens Hagendoorn het speelveld van adviseur en verzekeraar. Hagendoorn: “Nederlandse verzekeraars moeten inspelen op de nieuwe machtsverhoudingen, waarin zij vooral de rol van risicodrager hebben. Nu al neemt de invloed van buitenlandse verzekeraars toe.”
De grote intermediairpartijen steunen op het volmachtmodel. Dat model is en blijft volgens Hagendoorn relevant. Dat verzekeraars volmachten gaan intrekken om meer in de lead te zijn, verwacht Hagendoorn niet. “Volmachtbedrijven moeten er wel voor zorgen dat de commissie opweegt tegen de operationele kosten. En volume is cruciaal; verzekeren is nu eenmaal een schaalspelletje.”
Vraag blijft
KPMG begeleidt veel fusie- en overnametrajecten. De consultant ziet dat het iets rustiger is geworden op deze markt, maar de vraag is er nog wel degelijk. Hagendoorn: “Financieel adviesbedrijven met veel particuliere schadeverzekeringen zijn een interessante belegging, omdat de provisieinkomsten stabiel zijn. Voor ons onderzoek hebben wij marktpartijen gesproken. Daaronder ook een kleinere partij die zei: elke week staat er wel iemand voor mijn deur die ons wil kopen. Maar hij verkoopt niet omdat hij de ondernemersuitdagingen graag zelf aangaat. Maar er zijn nog heel wat kantoren voor wie verkopen wel een overweging is, bijvoorbeeld omdat er geen opvolger te vinden is. Het verzekeringsbedrijf geldt nu eenmaal niet als sexy. Dus wat doe je dan als er een koper aanklopt?”
Reactie toevoegen
Meer over
FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent
FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...
Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker
Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...

Krimp intermediaire adviesmarkt houdt aan
Het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met advies over en bemiddeling in financiële producten, zoals verzekeringen en hypotheken, neemt nog altijd af. Het...

SNS zet weer in op persoonlijk contact
SNS gaat weer inzetten op persoonlijk contact met de klant. In plaats van een callcenter met steeds wisselende medewerkers of keuzemenu’s hebben klanten straks...

Ook gelijk speelveld bij invulling nazorg
In het kader van het gelijk speelveld zal worden gekeken naar de invulling van de postcontractuele zorgplicht. Dat schrijft minister Hoekstra in zijn antwoord op...

Consolidatie en schaalvergroting houden de gemoederen meer dan bezig. Positief of negatief voor de klant? Goed voor de toezichthouder? Eigen belang verzekeraars?...

Adfiz en HDI maken afspraken over rechtstreekse benadering klant
"Adfiz is tegen iedere vorm van rechtstreekse benadering door verzekeraars en heeft dat HDI ook laten weten. We zijn daarbinnen wel tevreden met het resultaat dat...

Adfiz pleit voor uitstel invoering IDD
Adfiz pleit voor uitstel van de invoering van de Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie IDD. "Pas nu begint de omzetting in nationale regels zijn...

Consultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie
Het ministerie van Financiën is de internetconsultatie Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie gestart. Dit besluit implementeert samen met...

Adviseur moet bij schadeverzekering wijze van beloning kenbaar maken
Minister Dijsselbloem heeft het wetsvoorstel ter implementatie van de nieuwe EU-richtlijn verzekeringsdistributie naar de Tweede Kamer gestuurd. Hoofdpunten van...


