"KvK biedt handelsinformatie niet specifiek voor reclamedoeleinden aan"

Mona Keijzer nieuw

"De KvK biedt handelsinformatie niet specifiek voor reclamedoeleinden aan." Aldus minister Keijzer van Economische Zaken in antwoord op Kamervragen. Verschillende Kamerleden stelden vragen naar aanleiding van het NOS-bericht uit april 'Gegevens KvK-inschrijvingen gebruikt voor reclames op Facebook'.

De minister: "Het is niet zozeer het feit dat de KvK een tarief in rekening brengt bij de verstrekking van handelsregisterinformatie, het is de openbaarheid van het register die meebrengt dat de KvK de handelsregistergegevens moet verstrekken in het kader van haar wettelijke taak. Dit heeft tot gevolg dat derden over de handelsregistergegevens kunnen beschikken."

Daarbij, aldus de minister, "bestaat de kans dat ze zich niet altijd aan de privacywetgeving houden; dit terwijl ook afnemers c.q. gebruikers van persoonsgegevens uit het handelsregister natuurlijk verplicht zijn om aan de vereisten van de privacywetgeving te voldoen."

Er is contact met de Autoriteit Persoonsgegevens over hoe de verplichting tot levering van gegevens zich verhoudt tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Keijzer verder: "De KvK en daarvoor de twaalf Kamers van Koophandel brengen voor handelsregisterinformatieproducten een door de minister van Economische Zaken en Klimaat vastgesteld tarief in rekening. De achtergrond hiervan is dat de gebruiker van de data - degene die er profijt van heeft - een bijdrage levert in de kosten van het register. Het alternatief zou zijn dat via de algemene middelen iedereen bijdraagt. Daar is tot op heden niet voor gekozen. Een ander bekostigingsmodel verandert overigens niets aan het feit dat de handelsregistergegevens in beginsel openbaar zijn en daarmee door iedereen gebruikt kunnen worden."

Non Mailing Indicator mogelijk uitgebreid

De KvK onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de zogenoemde Non Mailing Indicator (NMI) uit te breiden naar e-mail en telefoon. Een door de onderneming geactiveerde NMI houdt in dat de ondernemer niet wil dat het post- en bezoekadres worden gebruikt voor momenteel commerciële mailingen per fysieke post of via de huis-aan-huis verkoop.

 

Reactie toevoegen

 
Geldfitzakelijk en KvK werken nauwer samen

Geldfitzakelijk en KvK werken nauwer samen

Geldfitzakelijk.nl en de Kamer van Koophandel hebben besloten om nauwer te gaan samenwerken om ondernemers in zwaar weer te adviseren. Sinds de lancering van Geldfitzakelijk.nl...

KVK: landelijk adviesnummer voor ondernemersvragen

KVK: landelijk adviesnummer voor ondernemersvragen

KVK heeft een landelijk adviesnummer ingesteld voor ondernemersvragen: 0800-2117.KVK vraagt de komende drie weken nadrukkelijk aandacht voor het nummer. Na 9 september...

Wachttijd inschrijving bij KvK loopt op tot 14 dagen

Wachttijd inschrijving bij KvK loopt op tot 14 dagen

Een starter die zich wil inschrijven in het handelsregister moet rekening houden met een wachttijd tot veertien dagen, schrijft staatssecretaris Keijzer. De Kamer...

Aantal ondernemingen met 5 procent gegroeid

Aantal ondernemingen met 5 procent gegroeid

Het aantal ondernemingen in Nederland is in 2018 met 5 procent gegroeid tot ruim 1,9 miljoen. De groei komt vooral door het toenemend aantal zzp’ers. Aldus...

KvK organiseert Week van de Financiën

KvK organiseert Week van de Financiën

De KvK organiseert van 13 tot en met 17 februari de Week van de Financiën. De Week van de Financiën is op vijf locaties in het land te bezoeken: maandag...

Veel ondernemers onzeker over hun financiële kennis

Veel ondernemers onzeker over hun financiële kennis

Veel ondernemers geven aan op diverse belangrijke punten onzeker te zijn over hun kennis van geldzaken. Vooral bij financieel vooruitkijken valt er nog veel te winnen...