Lage inkomens maken nauwelijks gebruik van fondsen voor kinderen

sport jongeren

Bijna de helft (44%) van de gezinnen met een inkomen onder of net boven het bijstandsniveau doet geen beroep op maatschappelijke fondsen om hen te ondersteunen bij grotere uitgaven voor hun kinderen, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro en het Jeugdfonds Sport & Cultuur. 

Volgens de meest recente cijfers van het CBS leven 540.000 mensen onder de armoedegrens en moeten 1,2 miljoen mensen rondkomen van een inkomen daar net boven, met weinig tot geen financiële buffer. Een groot  deel van deze groep komt mogelijk in aanmerking voor steun vanuit maatschappelijke fondsen.

De belangrijkste oorzaak voor gezinnen om geen ondersteuning te vragen is onzekerheid of ze er wel voor in aanmerking komen en twijfel over de eisen die er aan gesteld worden (59%). Veel gezinnen geven aan de hulpvraag voor hun kind uit te stellen en het zo lang mogelijk zonder financiële ondersteuning te willen proberen (62%). 58 procent van de ouders denkt dat een aanvraag ‘veel gedoe’ is. Omdat ze bovendien bang zijn het geld later terug te moeten betalen (55%) nemen ze de moeite niet. Naast onzekerheid speelt schaamte voor hun financiële situatie bij 42 procent van de gezinnen ook een belangrijke rol om geen hulp te zoeken. Mensen zien er tegenop om hun inkomsten te delen (52%). Ook vinden ze het lastig om toe te geven dat ze hulp nodig hebben (39%) en zijn ze bang dat anderen daarachter komen (31%).

Ongeveer 55 procent van de gezinnen die in aanmerking komen voor financiële ondersteuning vanuit fondsen maakt daar wél gebruik van. De fondsen die door deze ouders veel worden gevonden zijn de Stichting Leergeld, het Jeugdfonds Sport & Cultuur en de Stichting Jarige Job.

ABN Amro organiseert via haar Foundation al jarenlang activiteiten om kinderen uit gezinnen waar daar niet voldoende geld voor is kennis te laten maken met sport en cultuur.

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...