Legal & general: financiële educatie via YouTube

Legal & General (pand)

Legal & General is gestart met een eigen YouTube kanaal om bij te dragen aan de versterking van de financiële educatie van consumenten.

Via het YouTube kanaal biedt de verzekeraar algemene informatie over financiële onderwerpen. Doel is de klant een beter inzicht te geven in de eigen financiële situatie, maar ook om de consument nog beter bepaalde aspecten te laten begrijpen van de financiële producten die men heeft aangeschaft. Zo is er een filmpje te vinden over het waardeoverzicht dat de consument jaarlijks toegezonden krijgt. Via het filmpje krijgt de consument extra informatie over de verschillende onderdelen van het waardeoverzicht.

"Met de invoering van de verplichte directe beloning zien we dat bepaalde groepen consumenten niet meer benaderd worden vanuit het intermediair, maar ook zelf niet initiatief nemen om advies in te winnen. Ik voorspel dat dit geleidelijk aan steeds meer schrijnende situaties tot gevolg zal hebben", zegt algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. "Wij hebben er als samenleving belang bij om met elkaar de kennis van de consument over financiële onderwerpen snel te verhogen. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor organisaties zoals Nibud, maar ook als sector kunnen wij aan deze financiële educatie een bijdrage leveren zodat consumenten zich tijdig realiseren dat er bepaalde zaken zijn die geregeld moeten worden." Eén van die middelen om de consument te bereiken zijn filmpjes op YouTube. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan een film over de gevolgen van inflatie voor de koopkracht op langere termijn. Of het effect van een scheiding op de opgebouwde pensioenrechten”, aldus Dolders.

Naast kennisoverdracht zullen er ook films worden opgenomen waarin de consument meer achtergrondinformatie krijgt over Legal & General als risicodrager. "Niet met het doel de consument te bewegen om rechtstreeks bij onze maatschappij een financieel product aan te schaffen", bezweert Dolders. "Wij blijven van mening dat de consument er bij de aanschaf van complexe financiële producten er verstandig aan doet dit te doen in overleg met zijn persoonlijk adviseur. Maar wij kunnen ons wel voorstellen dat een consument die zijn geld vele jaren toevertrouwt aan een financiële instelling behoefte heeft om een beeld te hebben van deze verzekeraar en de mensen die daar werken."
 

Reactie toevoegen

 
a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

Tijdens de maandag begonnen Week van het geld 2024 introduceren a.s.r. en het Nibud speciaal voor mbo-studenten de Nibud Quickscan Financiële redzaamheid. Deze...

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Het Nibud heeft in opdracht van Wijzer in geldzaken het online Programma Financiële educatie voor mbo-docenten ontwikkeld. Met dit programma kunnen docenten...

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Leerkrachten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen voortaan doorlopend een gastles Bank voor de klas aanvragen....

Banken: "Maak financiële educatie standaard onderdeel van lesprogramma's"

Banken: "Maak financiële educatie standaard onderdeel van lesprogramma's"

Banken vragen dat financiële educatie een standaard onderdeel wordt van lesprogramma's zodat kinderen en jongeren verstandige financiële keuzes leren maken....

LEF verzorgt recordaantal gastlessen

LEF verzorgt recordaantal gastlessen

In het schooljaar 2022/2023 heeft Stichting LEF (Leven En Financiën) 34 procent meer lessen gegeven dan in het schooljaar daarvoor. Voorzitter Nathan Brouwer:...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

Bank voor de Klas bereikt ruim 263.000 leerlingen met financiële educatie

Bank voor de Klas bereikt ruim 263.000 leerlingen met financiële educatie

Bankmedewerkers hebben de afgelopen drie maanden 2500 financiële gastlessen verzorgd. Daarmee hebben zij naar schatting in totaal 63.000 leerlingen bereikt....

Subsidieregeling voor financiële educatie op scholen

Subsidieregeling voor financiële educatie op scholen

Er komt een subsidieregeling voor financiële educatie op scholen. Het ministerie van SZW werkt samen met het ministerie van OCW en het ministerie van Financiën...

Ouders willen lessen over geld op school

Ouders willen lessen over geld op school

Bijna zes op de tien ouders staan open voor hulp en advies om hun kind meer geldbewust te maken. Hierbij worden drie opties het vaakst genoemd: lessen over geld...

Week van het geld 2023: bedwing de bling

Week van het geld 2023: bedwing de bling

Centraal in de maandag gestarte 'Week van het geld 2023' staat de verleiding van advertenties op sociale media en games. Ook wordt ingegaan op de invloed die influencers...