Leidinggevende onderschat negatieve gevolgen overwerken

zzp laptop via Pixabay

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder leven. Daarnaast heeft overwerken een negatieve impact op het sociale leven. medewerkers hun sociale leven. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van Zilveren Kruis. Bijna de helft van de medewerkers ondervindt de uitwerking van overwerk in hun privéleven. Het onderzoek toont ook dat leidinggevenden dénken hun medewerkers goed te begeleiden bij het balanceren tussen werk en de thuissituatie. Toch ervaren medewerkers deze hulp in veel mindere mate.

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder minder sporten, ongezonder eten en slechter slapen. De relatie met hun partner en sociale contacten verslechtert. 39 procent van de medewerkers voelt zich zelfs wel eens schuldig richting zijn of haar partner en directe omgeving als er vanwege werk minder tijd voor hen overblijft. Het schuldgevoel richting kinderen wordt nog breder gedeeld (44 procent). Vier op de tien medewerkers wordt veel sneller boos op de kinderen door (over)werk en ruim een kwart van hen heeft zelfs het gevoel tekort te schieten als ouder.

Bedrijfscultuur werkt overwerken in de hand

Opvallend, aldus het onderzoek, is dat volgens één op de drie medewerkers (medewerkers 30 procent, leidinggevenden 24 procent) overwerken bij de bedrijfscultuur hoort. De Nederlandse medewerker werkt gemiddeld drie uur over. Ongeveer 80 procent van hen is daar niet ontevreden over. Ook voor leidinggevenden is het ‘normaal’ om over te werken met dezelfde redenen. Zij doen dit dan ook ruim twee keer zoveel dan hun medewerkers met gemiddeld 6,5 uur in de week.

Prof. dr. Naomi Ellemers: “Leidinggevenden hebben als verantwoordelijkheid te zorgen dat het werk afkomt. Vaak vinden ze dat het bij hun functie hoort om over te werken als dat nodig is, en vinden dat ook terecht gezien hun hogere salaris. Ze staan er niet bij stil dat hun gedrag door anderen als voorbeeld wordt gezien, ook als dat niet de bedoeling is.”

Leidinggevende overschat zichzelf

Ruim de helft van de leidinggevenden denkt het goede voorbeeld al te geven als het gaat om de werk-privé balans. Dit wordt minder erkend door medewerkers, slechts 34 procent van hen ervaart dit ook zo. Daarnaast geeft driekwart van de leidinggevenden aan dat zij hun medewerkers helpen een goede balans te houden tussen werk en privé. Medewerkers ervaren deze hulp echter in veel mindere mate (49 procent). Het is zelfs een perceptieverschil van 27 procentpunten. Bijna de helft van de leidinggevenden geeft aan met regelmaat te vragen of hun medewerkers het werk nog goed kunnen combineren met hun gezins-/privéleven. Ook deze checkvraag wordt door medewerkers in veel mindere mate ervaren, slechts door 22 procent. Opvallend is dat bijna de helft van de medewerkers aangeeft dat hier zelfs nooit naar wordt gevraagd. Over het algemeen worden de leiderschapskwaliteiten van de leidinggevenden door medewerkers dan ook negatiever beoordeeld dan door de leiders zelf (medewerkers 57 procent, leidinggevenden 82 procent).

Leidinggevenden zijn zich niet altijd bewust van de impact die zij hebben op het privéleven van hun medewerkers en verwachten van hen dat er ook buiten werktijd aandacht is voor de zaak. De hoogste prioriteit ligt op een beter resultaat. Zo stuurt vier op de tien leiders (39 procent) wel eens een werkgerelateerd berichtje of mailtje naar een medewerker buiten werktijd. 30 procent van hen verwacht ook dat de medewerkers reageren buiten werktijd. Ook bijna de helft van de leidinggevenden verwacht dat de ‘verloren’ werktijd later wordt ingehaald als medewerkers eerder naar huis moeten vanwege bijvoorbeeld een ziek kind. Tegelijkertijd zeggen leidinggevenden (50 procent) hun medewerkers de vrijheid te geven door hen enkel te beoordelen op prestaties.

Jan-Willem Evers, commercieel directeur Zilveren Kruis: “Veel organisaties denken bij vitaliteit en verzuim al snel aan de inzet van curatieve gezondheidsprogramma’s. Terwijl juist op het gebied van preventie nog zoveel gezondheidswinst valt te behalen. Ben je je als leidinggevende echt bewust van je voorbeeldfunctie? Dat berichtje na werktijd níet meer sturen zorgt voor de korte en lange termijn voor gezondere werknemers en daarmee een beter bedrijfsresultaat.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tender zorgverlijkers gaat niet door

Tender zorgverlijkers gaat niet door

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben zorgvergelijkers in mei 2022 gevraagd een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Naar aanleiding van...

CS, Menzis en Zilveren Kruis: maak zorgverzekeringen beter op inhoud vergelijkbaar

CS, Menzis en Zilveren Kruis: maak zorgverzekeringen beter op inhoud vergelijkbaar

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben vergelijkers van zorgverzekeringen gevraagd  een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Zo wordt...

Peter Langenbach nieuwe directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis

Peter Langenbach nieuwe directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis

Ziekenhuisdirecteur Peter Langenbach is per 1 juli 2022 benoemd tot directeur Zorginkoop bij Zilveren Kruis, onderdeel van Achmea. Hij is nu voorzitter van de Raad...

Kom in beweging

Kom in beweging

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) (Zorg)verzekeraars kunnen zeker een rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Toch gebeurt dat pas zelden...

Zilveren Kruis: "Afschaffing collectiviteitskorting overhaast"

Zilveren Kruis: "Afschaffing collectiviteitskorting overhaast"

Zilveren Kruis schrijft verbaasd te zijn over het voornemen van minister Van Ark om per 1 januari 2023 de collectiviteitskorting bij de zorgverzekering af te schaffen....

Een zorgverzekering kiezen in vier stappen (blog Zilveren Kruis)

Een zorgverzekering kiezen in vier stappen (blog Zilveren Kruis)

"De vrijheid om te kiezen voor een zorgverzekering die past bij je eigen voorkeur en situatie is een cruciale pijler onder het zorgstelsel. Daarom vind ik het belangrijk...

Een zorgverzekering kiezen in vier stappen

Een zorgverzekering kiezen in vier stappen

Door Jan Willem Evers, directeur Commercie zorgverzekeraar Zilveren Kruis Aan het einde van het kalenderjaar mogen we weer kiezen bij wie we verzekerd willen...

Jongeren Achmea winnen Partnership Verkiezing 2019

Jongeren Achmea winnen Partnership Verkiezing 2019

Finbudy, een app die schulden moet helpen voorkomen door gebruikers in- en overzicht te geven in hun bestedingsbedrag, heeft de Partnership Verkiezing 2019 gewonnen....

'Samenvoeging De Friesland en Zilveren Kruis redelijk'

'Samenvoeging De Friesland en Zilveren Kruis redelijk'

Achmea is in redelijkheid tot het besluit gekomen de divisies De Friesland en Zilveren Kruis samen te voegen. Dat is het oordeel van de Ondernemingskamer. De OR...

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2017 van ITDS. Het onderzoek werd voor de zevende keer verricht. Dit jaar zijn 69 verzekeraars...