Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Adviseur stropdas via Pixabay

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies doet. In Fred de Jongs onderzoek van afgelopen jaar voor de VVP Dag van het Topadvies gaf bijna de helft van de respondenten aan dat klanten niet bereid zijn rechtstreeks voor hun dienstverlening te betalen. Dat vijf jaar na de invoering van het provisieverbod… Zeker nu actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen zeer waarschijnlijk is geworden, is het zaak dat de klant goed begrijpt wat u allemaal voor hem doet. Dan zal de prijs van advies/bemiddeling doorgaans ook niet zo’n probleem zijn. De klant uitleggen wat u doet, werd in eerste instantie gekoppeld aan het provisieverbod en ook de introductie van abonnementsvormen. Maar eigenlijk zou het de normaalste zaak van de wereld bij alle dienstverlening moeten zijn.

Onze tip: maak duidelijk dat u een vakman of vakvrouw bent! Mensen vinden dienstverlening op welk vlak dan ook al gauw te duur. Maar ze zijn altijd bereid te betalen voor vakwerk, omdat ze begrijpen dat iets dat goed is geld kost.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul de Heer - Delphis Marketing 14 mei 2019

Helemaal mee eens! Maak duidelijk dat u een vakman of vakvrouw bent! En overtuig uw klant van uw toegevoegde waarde. Want alleen dan is deze bereid u een faire prijs te betalen. Een mooi voorbeeld? De verrassende overeenkomst tussen slotenmakers en adviseurs. U leest dit hier: https://guideology.nl/2018/11/30/een-eerlijke-prijs/

Meer over
De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...

Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...