Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Adviseur stropdas via Pixabay

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies doet. In Fred de Jongs onderzoek van afgelopen jaar voor de VVP Dag van het Topadvies gaf bijna de helft van de respondenten aan dat klanten niet bereid zijn rechtstreeks voor hun dienstverlening te betalen. Dat vijf jaar na de invoering van het provisieverbod… Zeker nu actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen zeer waarschijnlijk is geworden, is het zaak dat de klant goed begrijpt wat u allemaal voor hem doet. Dan zal de prijs van advies/bemiddeling doorgaans ook niet zo’n probleem zijn. De klant uitleggen wat u doet, werd in eerste instantie gekoppeld aan het provisieverbod en ook de introductie van abonnementsvormen. Maar eigenlijk zou het de normaalste zaak van de wereld bij alle dienstverlening moeten zijn.

Onze tip: maak duidelijk dat u een vakman of vakvrouw bent! Mensen vinden dienstverlening op welk vlak dan ook al gauw te duur. Maar ze zijn altijd bereid te betalen voor vakwerk, omdat ze begrijpen dat iets dat goed is geld kost.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul de Heer - Delphis Marketing 14 mei 2019

Helemaal mee eens! Maak duidelijk dat u een vakman of vakvrouw bent! En overtuig uw klant van uw toegevoegde waarde. Want alleen dan is deze bereid u een faire prijs te betalen. Een mooi voorbeeld? De verrassende overeenkomst tussen slotenmakers en adviseurs. U leest dit hier: https://guideology.nl/2018/11/30/een-eerlijke-prijs/

Meer over
Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...