"Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker"

Euro's via Pixabay 2018

De AFM roept kredietaanbieders op hun eigen keuzeomgevingen te onderzoeken en te zorgen voor een zorgvuldig ingerichte keuzeomgeving waarin het belang van de klant centraal staat. De toezichthouder geeft onder andere mee: zet het vooringevulde leenbedrag op het minimum, om te voorkomen dat consumenten meer lenen dan zij nodig hebben; bied consumenten de mogelijkheid om actief een maandtermijn te kiezen (die wel altijd een substantiële afloscomponent bevat), zodat ze gestimuleerd worden de looptijd van hun lening zo kort mogelijk te houden. Pas de kredietwaardigheidstoets hierop aan, zodat klanten getoetst worden op de werkelijke maandlasten die zij aanvragen; zorg dat consumenten in het online aanvraagproces actief bezig zijn met de totale kosten van de lening.

De manier waarop een lening online wordt aangeboden, kan de keuzes van consumenten tijdens het afsluitproces (onverwacht) beïnvloeden, blijkt uit gezamenlijk praktijkonderzoek van AFM en kredietaanbieder Freo.

De AFM: "De manier waarop keuzes worden voorgelegd aan mensen hebben (onbewust) invloed op de beslissingen die zij nemen. Als bijvoorbeeld vooraf geen maandelijks aflosbedrag is ingevuld, kiezen mensen voor een 8,5 procent hoger aflosbedrag dan wanneer een aflosbedrag van twee procent van de lening is ingevuld."

Als mensen zelf het totaalbedrag van een lening kunnen aanpassen, dan kiezen zij een looptijd van gemiddeld twaalf maanden korter.

Als consumenten zelf over de looptijd van de lening kunnen beslissen, dan kiezen ze voor een looptijd van gemiddeld zeven maanden langer. Deze uitkomst gaat tegen de verwachting van de onderzoekers in.

Oproep tot onderzoek in eigen context

De AFM schrijft op basis van dit specifieke onderzoek niet voor hóe consumptief-kredietaanbieders hun keuzeomgeving moeten inrichten. Wel verwacht de AFM dat kredietaanbieders zorgvuldige afwegingen maken over de inrichting van de keuzeomgeving. De AFM doet in het onderzoeksrapport ook een aantal suggesties voor ontwerpkeuzes binnen de keuzeomgeving, die kredietaanbieders zelf verder kunnen ontwikkelen.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marktbijdrage doorlopend AFM-toezicht exclusief Brexit-lasten omhoog

Marktbijdrage doorlopend AFM-toezicht exclusief Brexit-lasten omhoog

De marktbijdrage doorlopend AFM-toezicht exclusief de lasten als gevolg van Brexit gaat in 2020 omhoog. In de vorige week gepubliceerde Agenda 2020 begroot de AFM...

AFM gaat langs bij adviseurs en bemiddelaars

AFM gaat langs bij adviseurs en bemiddelaars

De AFM kondigt aan dit jaar kantoorbezoeken af te leggen bij adviseurs over en bemiddelaars in financiële producten "om beter begrip van bepaalde (nieuwe) ontwikkelingen...

Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Minister Hoekstra handhaaft de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’, ook al is zij niet effectief gebleken. De boodschap vervult volgens...

Rechtbank vernietigt boete van 150.000 euro aan adviseur P. Kloezen

Rechtbank vernietigt boete van 150.000 euro aan adviseur P. Kloezen

De rechtbank Rotterdam heeft op 23 oktober 2019 in beroep de boete van 150.000 euro vernietigd die de AFM op 9 november 2017 heeft opgelegd aan P. Kloezen van financieel...

Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte...

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren....

AFM in VVP 6: "Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades"

AFM in VVP 6: "Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades"

Adviseurs die goed in de peiling hebben wat voor de klant belangrijk is, hebben volgens de AFM heus toekomst. In de dinsdag verschenen VVP 6 zegt Jan Berndsen, sinds...

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Denk voortdurend: wat wil de klant? En maak duidelijke afspraken, leg deze goed vast en kom ze na. Dan kom je als financieel adviseur echt al een heel eind als het...

AFM ziet ruimte voor verbetering bij naleven MiFID II-verplichtingen

AFM ziet ruimte voor verbetering bij naleven MiFID II-verplichtingen

Uit AFM-onderzoek blijkt dat het volledig voldoen aan de nieuwe MiFID II-regelgeving beleggingsondernemingen "nog flinke uitdagingen biedt". De AFM benadrukt in...

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Bij het MKB, dat voor een belangrijk deel in handen is van directeur-grootaandeelhouders, hangt het spaaroverschot deels samen met fiscale prikkels voor DGA's om...