Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift
"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.
"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."
"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."
Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.
Reactie toevoegen
Reacties
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020
Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.
Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020
Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...
PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020
Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.
Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos
Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...
Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren
"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen
Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...
Karin Polman: "Hollandse blue zones"
"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester
Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...
"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"
"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar
Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...
"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe
In deel 2 van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’ gaan Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en...
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek
De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...