Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.

"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."

"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."

Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020

Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.

Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020

Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...

PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020

Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.

Meer over
Een geldsysteem voor een betere wereld

Een geldsysteem voor een betere wereld

"De economie zou een middel moeten zijn om onze levenskwaliteit, waarin ook ons sociaal welzijn en een leefbaar milieu vervat zijn, te verzekeren. Het lijkt er echter...

Sociaal experiment met lessen voor verzekeraars

Sociaal experiment met lessen voor verzekeraars

"Onlangs heb ik een experiment gedaan om te ondervinden hoe verzekeraars omgaan met mensen die hun premie (tijdelijk) niet kunnen betalen", aldus Dick-Jan Abbringh...

Gewoon... Doen! centraal in wintereditie New Financial Magazine

Gewoon... Doen! centraal in wintereditie New Financial Magazine

Gewoon... Doen! Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. De wintereditie bevat volop...

Hoogste tijd voor een nieuw verhaal

Hoogste tijd voor een nieuw verhaal

Evenals de eerdere edities bood de Positive Finance Day 2019 van Dazure en de Stichting New Financial Forum volop inspiratie. Want de (financiële) wereld...

Een mooie schade dankzij Ali

Een mooie schade dankzij Ali

"De afloop van het verhaal is dat onze auto total loss is verklaard. Met Ali heb ik nog veel contact gehad over de nasleep. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Dat...

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen...

BrightPensioen en BLG Wonen winnaars Positive Finance Award 2019

BrightPensioen en BLG Wonen winnaars Positive Finance Award 2019

BrightPensioen en BLG Wonen zijn de winnaars van de Positive Finance Award 2019. BrightPensioen in de categorie Proven en BLG Wonen met de huurverklaring in de...

Wint BrightPensioen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint BrightPensioen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

BrightPensioen is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar wordt en...

Wint Perfect Day de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint Perfect Day de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Perfect Day Cyber security is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar...

Wint BLG wonen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

Wint BLG wonen de Positive Finance Award 2019? Stem mee!

BLG wonen is een van de genomineerden voor de Positive Finance Award 2019, die wordt uitgereikt op 31 oktober 2019 in Gouda. Bepaal wie de winnaar wordt en stem...