Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.

"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."

"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."

Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020

Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.

Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020

Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...

PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020

Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...