Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.

"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."

"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."

Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020

Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.

Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020

Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...

PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020

Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Steeds meer mensen staan op om de aarde gezonder te maken. Met belangrijke initiatieven herstellen zij wat eerder door de mens stuk is gemaakt. De aarde zal het...

Vermogensbeheerder Jack Cox:  "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Vermogensbeheerder Jack Cox: "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Het vooropstellen van het belang van de aandeelhouder is nog altijd de kern van ons huidige financieel economisch systeem. Dat moet en kan anders, betoogt Jack...

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

“Wat er in mijn ogen misgaat, is de aanname dat je de realiteit kunt controleren, dat er een bepaalde maakbaarheid is van complexiteit. Ik denk dat dat fundamenteel...

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Alpina Group, New Financial Forum en How Company hebben de handen ineengeslagen en organiseren op 23 juni 2023 een expert-communicatietraining volgens de methodieken...

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Willem Vreeswijk sprak met trainer Richard Veldboer (foto) die in 2020 de diagnose ALS kreeg. Een indrukwekkend verhaal van een positief ingestelde man, die in...

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

"Gesprekken met financieel dienstverleners gingen altijd over opschalen, rendement en aflossingen, maar nooit over de inhoud. Uiteraard zijn ook wij voor zwarte...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...