Maatschappelijke waardering onafhankelijk adviseurs in de lift

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Mijn advies voor 2020: verspil als intermediaire branche dit momentum niet maar werk samen om de huidige maatschappelijke waardering verder te versterken", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Volgens Oosterbaan Martinius zit de waardering voor de onafhankelijk adviseur in de lift.

"De waardering door SEO van financieel adviseurs is geen incident. Wie oplet ziet de ene na de andere organisatie tot de conclusie komen dat de adviseurs die dicht bij de klant gevestigd zijn en het vertrouwen hebben van die klant, voor veel problemen de weg naar een oplossing lijken. Of we het nu hebben over de minister van Milieu en Wonen die een versnelling wil aanbrengen in de besluitvorming van woningeigenaren om hun woning duurzaam te maken, of banken die het volume van aflosvrije hypotheek willen terugbrengen. Allemaal komt men op enig moment terecht bij de nog enkele jaren geleden bijna afgeschreven beroepsgroep van financieel adviseurs."

"Ook de geachte verzekeraars waarvan velen een aantal jaren dachten dat ze het zelf wel konden, komen, ten onrechte niet beschaamd, terug. Wat ze constateren is dat ze vaak meer dan zes jaar niet geïnvesteerd hebben in kennis en relatieopbouw met dat intermediair. Maar vol goede moed “gaan ze er weer voor”. De verzekeraars die altijd hun geloof in het onafhankelijke intermediair hebben behouden zien hun gelijk maar niet altijd ook de waardering van het intermediair die ze eigenlijk verdienen."

Lees HIER de blog van Jurjen Oosterbaan Martinius.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 16 januari 2020

Zo is het maar net. Ik zou de geachte collegae wel willen oproepen om bij hun selectie van samenwerkingspartners ook in de beschouwing te betrekken welke verzekeraars de afgelopen jaren in woord en daad zijn blijven kiezen voor samenwerking met het kleinere lokale intermediair. En welke verzekeraars zich met hun directe labels en webwinkel premies -soms ver onder de netto kostprijs van het intermediairproduct- hongerig op volume hebben gestort. Waarbij de goedlopende rustige adviseursportefeuille dan de centjes mag leveren om dat gestunt mogelijk te blijven maken.

Rick Mulderij - My TP B.V. 15 januari 2020

Ik denk dat Oosterbaan gelijk heeft! Maatschappijen kiezen weer voor het intermediair. Zelfs voor particulier schade zijn er weer radio-spotjes, waarin de verzekeraar verwijst naar het intermediair. Sterker nog, ik denk zelfs dat consumenten ook weer meer voor adviseurs gaan kiezen ipv zelfstandig online. Als door middel van automatisering bepaalde handelingen efficiënter worden ingericht, dan blijft er meer tijd over om meer klanten beter te helpen. Proactief en periodiek...

PS - Platter-Schoo FD 15 januari 2020

Mea culpa zou hier op zijn plaats zijn. Verzekeraars hebben veel kwaad bloed gezet bij de adviseur. Elke (maatschappelijke) betrokkenheid hebben ze in de kiem weten te smoren. Het vertrouwen in de branche is nog steeds bagger. Ze zullen veel meer moeten doen dan alleen paaien van het intermediair. Kijken naar dekkingen en verzekerbaarheid. Meer menselijkheid en minder algoritmes. En beter opleiden van het eigen personeel. Vooral op communicatief gebied. De een roept dit en de ander dat. Valt niet meer op te bouwen laat staan vertrouwen. Alles moet zwart op wit en dan nog herroepen ze de zaak.

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Hypotheek is meer dan een zak geld"

"Een goed hypotheekadvies is niet alleen maar financieel. Wij kwamen tot de ontdekking dat duurzaamheid niet alleen maar gaat over klimaatverandering, energie of...

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Met ALPA krijgen we een herkansing"

"Het allermooiste werk aller tijden ligt recht voor onze voeten. Voor het oprapen. Durven we te kijken? Bukken we? Pakken we het op? Hoeveel extra speeltijd krijgen...

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

Jules Brader: "Je invloed is enorm"

"Ieder van ons beschikt over het vermogen om de wereld te beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Als je je dat eenmaal beseft, is de vraag hoe je je invloed wilt...

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine

"Wie naar de foto’s van Jimmy Nelson (55) kijkt, ziet hoe mooi diversiteit en inclusie is. Vanaf zijn zeventiende reist hij de wereld rond om verschillende...

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"

Voormalig advocate Femke de Jong-Struiksma woonde en werkte tijdens de Trump-jaren in Texas (VS). In het kader van Internationale Vrouwendag beschrijft ze voor de...

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk

Pioniers in Praktijk. Dat is het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het themanummer is rijk...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...

Een verzekering als kanskaart: “Meestal pakt het goed uit hoor”

Een verzekering als kanskaart: “Meestal pakt het goed uit hoor”

"Het bieden van zekerheid is de kern van verzekeren. De enige vraag is of we als branche in staat zijn om de klant die zekerheid te laten ervaren", aldus Roy van...

Nieuwe Raad van Toezicht New Financial Forum

Nieuwe Raad van Toezicht New Financial Forum

De stichting New Financial Forum heeft per 1 januari 2023 een nieuwe Raad van Toezicht. Mark Boskamp (Dukers & Baelemans) is benoemd tot voorzitter, Dick-Jan...