“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”
“Come on, een aanwijzing of aanscherping van de toezichthouder kan toch niet betekenen dat we dan maar helemaal stoppen met maatwerk?” Die verzuchting slaakt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie.
Wiertsema: “We zouden met z'n allen volwassen en professioneel genoeg moeten zijn om na de eerste schrik onszelf weer op te pakken. En te onderzoeken en begrijpen wat de AFM nu werkelijk gezegd heeft, daarmee aan de slag gaan en er beter van worden.
“Maar helaas, het gaat nog niet beter. Adviseurs moeten nog te vaak leuren en sleuren om maatwerk voor elkaar te krijgen. En moeten aan de meest idiote eisen voldoen en onnodige vragen beantwoorden, zoals extra garanties voor een ondernemer met buffers. Of dure taxatierapporten voor hypotheken met minder dan 50 procent van de WOZ-waarde. Of een hypotheek komt niet rond omdat de aanvrager te oud is, ook al leidt de nieuwe hypotheek tot een lagere maandlast. Dit kan zo niet langer; maatwerk moet beter gefaciliteerd worden. En dat kan alleen als geldverstrekkers gaan redeneren en werken vanuit heldere principes waaraan kan worden getoetst. Maar die principes of je wel of niet van de norm kunt afwijken en binnen welke kaders moeten van de aanbieders zelf komen. Dat is namelijk het hele idee van de verstrekkingsnorm; die is richtinggevend en er mág dus van worden afgeweken.
“We hebben het al jaren lang over klantbelang centraal in onze sector. Maar wat we nu zien is dat het belang van de klant en gemakzucht aan aanbiederszijde tegenover elkaar staan.”
Reactie toevoegen
Reacties
Jan-Willem Raue - aQuitas assurantiën B.V. 7 juni 2023
Ik ben het volledig eens met dhr. Enno Wiertsema, vooral de dure taxatie rapporten bij minder dan de 50% Dat je te oud zou zijn voor een lagere maandlast of verduurzaming van de woning op oudere leeftijd. Juist de mensen die al langer een eigenwoning bezitten willen het liefst direct verduurzamen. We moeten inderdaad meer maatwerk kunnen leveren, waarbij we de juiste normen en waarden hanteren en verantwoording bij de adviseur komt te liggen. Met gezond boeren verstand en duidelijke onderbouwing kom je ergens.
Wing Tang - Jo(uw) Advies! 7 juni 2023
Helemaal mee eens. In de TRHK is opgenomen dat explain is toegestaan. Zorg gewoon ervoor dat je goede, duidelijke, regels optuigt in welke situaties dit mogelijk zou kunnen zijn. Het is bijvoorbeeld heel vreemd zoals de Volksbank nu aflossingsvrij tot 40% toestaat i.p.v. 50% zodra de aanvraag niet annuïtair past. Je maakt de maandlast onnodig hoger terwijl het risico voor de bank niet minder wordt, eerder toeneemt omdat de betaalbaarheid voor de klant minder goed wordt. En, waarom mag de klant bij sommige geldverstrekkers nu geen opname meer doen voor consumptieve bestedingen zodra afgeweken wenst te worden van de standaard acceptatienormen? De klant heeft zijn hele leven afgelost op de woning en komt op hogere leeftijd tot de ontdekking dat hij toch een deel van de overwaarde wil consumeren. Leg mij dan uit wat het verschil is voor de klant en voor de bank qua risico en betaalbaarheid t.o.v. een andere klant met hetzelfde inkomen, een vergelijkbaar inkomen en LTV, die een lening aangaat voor een zuivere box-3 financiering (waarbij je de box-3 lening uiteraard wel toetst op box-3). Of, waarom mag bij de meeste geldverstrekkers de beheersnormen alleen toegepast worden voor degene die de woning behoudt en niet voor degene die een nieuwe woning moet zoeken? Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen waar je een goed beleid voor weg zou moeten kunnen schrijven om de consument maximaal te faciliteren om een hypotheek aan te kunnen gaan dat past in de situatie van de consument zonder dat dit onverantwoord zou zijn.
(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...
Finfin van Adfiz gaat veranderen
Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt
Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling
Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...
NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...
Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”
"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...
Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap
"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors
Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid
DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...