Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis

smartphone graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De consument heeft haar telefoon aan de man gegeven waarna hij weggelopen is. De consument heeft haar telefoon niet meer teruggekregen. Zij heeft vervolgens een beroep gedaan op de diefstaldekking van haar telefoonverzekering. De verzekeraar heeft geweigerd een uitkering te verstrekken omdat volgens hem sprake is geweest van bruikleen. Schade ontstaan tijdens bruikleen is uitgesloten van de verzekeringsdekking. De Geschillencommissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat het voorval gedekt is onder de telefoonverzekering. De klacht van de consument is ongegrond en de vordering (800 euro) wordt afgewezen.

Geen diefstal

De commissie stelt vast dat "de consument haar telefoon vrijwillig aan de onbekende man heeft gegeven zodat de onbekende man hiervan even gebruik kon maken. Zij heeft haar telefoon dus aan de onbekende man geleend en dit kan worden beschouwd als bruikleen. Door het toestel niet terug te geven aan de consument heeft de onbekende man zijn verplichting uit de bruikleen om de telefoon na het gebruik ervan weer aan de consument terug te geven geschonden. Hierdoor heeft hij schade aan de consument berokkend. Die schade is dus tijdens de uitvoering van de bruikleen ontstaan. De verzekeraar mag daarom
een beroep doen op de uitsluiting in de voorwaarden en hij hoeft de schade van de consument niet uit te keren.

Verduistering

"Ten overvloede merkt de commissie op dat het er op lijkt dat er geen sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De onbekende man heeft zich de telefoon namelijk toegeëigend en dat kwalificeert als verduistering in de zin van artikel 321 van het Wetboek van Strafrecht. In de verzekeringsvoorwaarden staat verduistering echter niet genoemd als verzekerd risico. Ook op die grond zou er geen dekking zijn geweest onder de telefoonverzekering."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Kifid-factuur valt (iets) hoger uit

Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden

(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...