Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke 2018 resized

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het begin van de lockdown accorderen veel geldverstrekkers digitale vervangingen van fysieke documenten, zoals brondata en modelwaardetaxaties. Ook digitaal ondertekenen van en identificatie op afstand is toegestaan sinds de pandemie onze samenleving in zijn greep houdt. Adviseurs gingen met behulp van speciale software massaal over op advies op afstand.

Daarnaast hebben ontwikkelingen als het uitwisselen van leningdata (via HDN), Inkomensbepaling (IBP) en het gebruik van brondata (toevoeging nieuwe bronnen als bewijs van inschrijving echtscheiding en Basis Registratie Personen; gebruik van brondata bij verhogingen) vooruitgang geboekt. Techniek is hierdoor met wetgeving, verduurzaming en ketenintegratie steeds bepalender aan het worden voor de hypotheekbranche. HDN en geldverstrekkers als Aegon, ING en Florius zetten daarbij de toon. Wat verder opvalt is dat steeds meer aanbieders ook deelnemen in adviessoftware (ING met Adviesbox, Aegon met Finsnap, Dazure met Pokket).

Veel van deze nieuwe technieken hebben als doel het aanvraagproces te versnellen en te vergemakkelijken. Maar er wordt ook steeds vaker gericht op nazorg, door het uitwisselen van leningdata en adviessignalen. Het tempo van de veranderingen ligt hoog, maar de ontwikkeling gaat desondanks minder snel dan een aantal jaar geleden werd gedacht. Bij nazorg is privacywetgeving een belangrijke factor. Bij Inkomensbepaling Loondienst (IBL) zien we dat geldverstrekkers tijdens corona voor bepaalde groepen klanten weer teruggaan naar de ‘ouderwetse’ werkgeversverklaring. Toch liggen de echte uitdagingen voor de komende jaren op andere gebieden.

Data en algoritmes

Het gebruik van data en algoritmes worden de volgende stappen in de technologische vooruitgang, die steeds sneller lijkt te gaan. Data worden momenteel nog niet op grote schaal gebruikt, anders dan het betaalgedrag van bestaande klanten en economische voorspellingen in het acceptatie- en productbeleid. Voor het advies zijn arbeidsongeschiktheidscijfers per beroepsgroep beschikbaar, en sinds enkele jaren ook cijfers van iemands perspectief op de arbeidsmarkt. Het beschikbaar komen van nieuwe data - denk aan betaalrekeninghistorie, data over energieverbruik via slimme meters en analyse van interieurfoto’s van taxatierapporten - zal nieuwe, deels nog onbekende mogelijkheden geven. De nieuwe data zullen niet alleen zorgen voor een versnelling van de bemiddeling, maar ook voor een verdieping en verbreding van het advies. Niet alleen bij het afsluiten, maar ook doorlopend. Waardoor we als sector uiteindelijk de omslag van statisch naar dynamisch financieel advies zullen maken. Als de klant dat wil.

Stapje voor stapje

Want wil de klant dat wel? Hoewel we uit eigen ervaring weten dat meer consumenten bereid zijn om brondata te gebruiken voor hun hypotheekaanvraag dan adviseurs nog wel eens denken, is het nog maar de vraag of dat ook opgaat voor deze nieuwe data, die zeer persoonlijk van aard zijn. Zonder vertrouwen en toestemming zullen nieuwe toepassingen immers niet van de grond komen. Wellicht dat inzetten op besparingsmogelijkheden (verzekeringen, kredieten, energiecontracten) consumenten daarom in eerste instantie het meest zal aanspreken. Stapje voor stapje kan dan het vertrouwen worden gewonnen voor andere gebruiksmogelijkheden, als het bieden van inzicht in iemands uitgavenpatroon of de noodzaak om de dekking van verzekeringen aan te passen. Dat is uiteindelijk voor alle partijen (klant, adviseur en geldverstrekker) een gewenste situatie. Er komen interessante tijden aan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen...

Toetsrente AFM voor veel mensen dure bescherming

Toetsrente AFM voor veel mensen dure bescherming

De AFM-toetsrente (vijf procent) voor renteperioden korter dan tien jaar is voor veel mensen een dure bescherming, stelt De Hypotheekshop. Helemaal nu het verschil...

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en...

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid blijken keer op keer cruciale waarden voor adviseurs, zeker in de huidige woningmarkt. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking...

a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. hypotheken breidt haar productaanbod definitief uit met de DigiThuis hypotheek. Het voltooien van de hypotheekaanvraag verloopt snel en digitaal via een aparte...

Dynamisch financieel advies

Dynamisch financieel advies

Door Mark de Rijke, De Hypotheekshop: Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het begin van...

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Voor het eerst heeft een vestiging van De Hypotheker een hypotheekaanvraag voor acceptatie ingediend bij Aegon met gebruik van Basis Registratie Personen (BRP)....

Achterstanden bij hypotheekaanvragen duren nog tot na de zomervakantie

Achterstanden bij hypotheekaanvragen duren nog tot na de zomervakantie

De Hypotheekshop verwacht dat geldverstrekkers tot na de zomervakantie nodig hebben om de achterstanden bij hypotheekaanvragen in te lopen. De adviesketen: "Door...

De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

"Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?" Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Vorige week informeerde minister Hoekstra van Financiën de Tweede...

"Genuanceerd blijven kijken naar woning- en hypotheekmarkt"

"Genuanceerd blijven kijken naar woning- en hypotheekmarkt"

De Hypotheekshop roept op genuanceerd te blijven kijken naar de ontwikkelingen op woning- en hypotheekmarkt. De adviesketen: "Door de coronacrisis zijn consumenten...