Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies
(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het begin van de lockdown accorderen veel geldverstrekkers digitale vervangingen van fysieke documenten, zoals brondata en modelwaardetaxaties. Ook digitaal ondertekenen van en identificatie op afstand is toegestaan sinds de pandemie onze samenleving in zijn greep houdt. Adviseurs gingen met behulp van speciale software massaal over op advies op afstand.
Daarnaast hebben ontwikkelingen als het uitwisselen van leningdata (via HDN), Inkomensbepaling (IBP) en het gebruik van brondata (toevoeging nieuwe bronnen als bewijs van inschrijving echtscheiding en Basis Registratie Personen; gebruik van brondata bij verhogingen) vooruitgang geboekt. Techniek is hierdoor met wetgeving, verduurzaming en ketenintegratie steeds bepalender aan het worden voor de hypotheekbranche. HDN en geldverstrekkers als Aegon, ING en Florius zetten daarbij de toon. Wat verder opvalt is dat steeds meer aanbieders ook deelnemen in adviessoftware (ING met Adviesbox, Aegon met Finsnap, Dazure met Pokket).
Veel van deze nieuwe technieken hebben als doel het aanvraagproces te versnellen en te vergemakkelijken. Maar er wordt ook steeds vaker gericht op nazorg, door het uitwisselen van leningdata en adviessignalen. Het tempo van de veranderingen ligt hoog, maar de ontwikkeling gaat desondanks minder snel dan een aantal jaar geleden werd gedacht. Bij nazorg is privacywetgeving een belangrijke factor. Bij Inkomensbepaling Loondienst (IBL) zien we dat geldverstrekkers tijdens corona voor bepaalde groepen klanten weer teruggaan naar de ‘ouderwetse’ werkgeversverklaring. Toch liggen de echte uitdagingen voor de komende jaren op andere gebieden.
Data en algoritmes
Het gebruik van data en algoritmes worden de volgende stappen in de technologische vooruitgang, die steeds sneller lijkt te gaan. Data worden momenteel nog niet op grote schaal gebruikt, anders dan het betaalgedrag van bestaande klanten en economische voorspellingen in het acceptatie- en productbeleid. Voor het advies zijn arbeidsongeschiktheidscijfers per beroepsgroep beschikbaar, en sinds enkele jaren ook cijfers van iemands perspectief op de arbeidsmarkt. Het beschikbaar komen van nieuwe data - denk aan betaalrekeninghistorie, data over energieverbruik via slimme meters en analyse van interieurfoto’s van taxatierapporten - zal nieuwe, deels nog onbekende mogelijkheden geven. De nieuwe data zullen niet alleen zorgen voor een versnelling van de bemiddeling, maar ook voor een verdieping en verbreding van het advies. Niet alleen bij het afsluiten, maar ook doorlopend. Waardoor we als sector uiteindelijk de omslag van statisch naar dynamisch financieel advies zullen maken. Als de klant dat wil.
Stapje voor stapje
Want wil de klant dat wel? Hoewel we uit eigen ervaring weten dat meer consumenten bereid zijn om brondata te gebruiken voor hun hypotheekaanvraag dan adviseurs nog wel eens denken, is het nog maar de vraag of dat ook opgaat voor deze nieuwe data, die zeer persoonlijk van aard zijn. Zonder vertrouwen en toestemming zullen nieuwe toepassingen immers niet van de grond komen. Wellicht dat inzetten op besparingsmogelijkheden (verzekeringen, kredieten, energiecontracten) consumenten daarom in eerste instantie het meest zal aanspreken. Stapje voor stapje kan dan het vertrouwen worden gewonnen voor andere gebruiksmogelijkheden, als het bieden van inzicht in iemands uitgavenpatroon of de noodzaak om de dekking van verzekeringen aan te passen. Dat is uiteindelijk voor alle partijen (klant, adviseur en geldverstrekker) een gewenste situatie. Er komen interessante tijden aan.
Reactie toevoegen
Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Uit recent onderzoek van de Volksbank en SNS blijkt dat 63 procent van de Nederlanders graag persoonlijk advies van een financieel expert zou willen ontvangen. Desondanks...
Hypotheekshop: accepteer nooit zomaar een verlengingsaanbod
Hypotheekadviseurs signaleren recent een toename in het aantal oversluitingen, aldus De Hypotheekshop. Waar oversluitingen in het verleden vaak tussentijds plaatsvonden,...
Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"
Hogere tevredenheid, maar verdere verbeteringen blijven noodzakelijk in de dienstverlening van geldverstrekkers. Daarnaast bieden AI verdergaande digitalisering...
"Gemiddeld hypotheekbedrag bereikt historisch hoogtepunt"
Het gemiddelde hypotheekbedrag (346.572 euro) heeft in het derde kwartaal van 2024 het hoogste niveau ooit bereikt en is het vorige record uit het eerste kwartaal...
Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper
In het derde kwartaal van 2024 neemt het aantal te koop gezette bestaande woningen licht toe, het aanbod nieuwbouw koopwoningen stabiliseert en de vraag naar koopwoningen...
Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"
In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...
Gen Z wil wel advies maar heeft drempelvrees
Zeventig procent van de Generation Z heeft volgens onderzoek van SNS Bank nooit gesproken met een financieel adviseur. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen...
"Amerikaanse verkiezingen van invloed op de hypotheekrente"
"De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn van invloed op de hypotheekrente in Nederland", zo constateert de Hypotheekshop, die de beweging per week van de gemiddelde...
Hypotheekshop: "Renteverhogingen op komst"
De daling van de hypotheekrente, die eind juni inzette, lijkt voorlopig tot stilstand te zijn gekomen, aldus De Hypotheekshop. "Aan het begin van deze week verlaagden...
Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”
Ron Bavelaar nam op 1 oktober jl. wegens pensionering afscheid als ceo van Univé. Hij kwam over van Yarden en had daarvoor de scepter gezwaaid bij De Hypotheekshop....