Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke 2018 resized

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het begin van de lockdown accorderen veel geldverstrekkers digitale vervangingen van fysieke documenten, zoals brondata en modelwaardetaxaties. Ook digitaal ondertekenen van en identificatie op afstand is toegestaan sinds de pandemie onze samenleving in zijn greep houdt. Adviseurs gingen met behulp van speciale software massaal over op advies op afstand.

Daarnaast hebben ontwikkelingen als het uitwisselen van leningdata (via HDN), Inkomensbepaling (IBP) en het gebruik van brondata (toevoeging nieuwe bronnen als bewijs van inschrijving echtscheiding en Basis Registratie Personen; gebruik van brondata bij verhogingen) vooruitgang geboekt. Techniek is hierdoor met wetgeving, verduurzaming en ketenintegratie steeds bepalender aan het worden voor de hypotheekbranche. HDN en geldverstrekkers als Aegon, ING en Florius zetten daarbij de toon. Wat verder opvalt is dat steeds meer aanbieders ook deelnemen in adviessoftware (ING met Adviesbox, Aegon met Finsnap, Dazure met Pokket).

Veel van deze nieuwe technieken hebben als doel het aanvraagproces te versnellen en te vergemakkelijken. Maar er wordt ook steeds vaker gericht op nazorg, door het uitwisselen van leningdata en adviessignalen. Het tempo van de veranderingen ligt hoog, maar de ontwikkeling gaat desondanks minder snel dan een aantal jaar geleden werd gedacht. Bij nazorg is privacywetgeving een belangrijke factor. Bij Inkomensbepaling Loondienst (IBL) zien we dat geldverstrekkers tijdens corona voor bepaalde groepen klanten weer teruggaan naar de ‘ouderwetse’ werkgeversverklaring. Toch liggen de echte uitdagingen voor de komende jaren op andere gebieden.

Data en algoritmes

Het gebruik van data en algoritmes worden de volgende stappen in de technologische vooruitgang, die steeds sneller lijkt te gaan. Data worden momenteel nog niet op grote schaal gebruikt, anders dan het betaalgedrag van bestaande klanten en economische voorspellingen in het acceptatie- en productbeleid. Voor het advies zijn arbeidsongeschiktheidscijfers per beroepsgroep beschikbaar, en sinds enkele jaren ook cijfers van iemands perspectief op de arbeidsmarkt. Het beschikbaar komen van nieuwe data - denk aan betaalrekeninghistorie, data over energieverbruik via slimme meters en analyse van interieurfoto’s van taxatierapporten - zal nieuwe, deels nog onbekende mogelijkheden geven. De nieuwe data zullen niet alleen zorgen voor een versnelling van de bemiddeling, maar ook voor een verdieping en verbreding van het advies. Niet alleen bij het afsluiten, maar ook doorlopend. Waardoor we als sector uiteindelijk de omslag van statisch naar dynamisch financieel advies zullen maken. Als de klant dat wil.

Stapje voor stapje

Want wil de klant dat wel? Hoewel we uit eigen ervaring weten dat meer consumenten bereid zijn om brondata te gebruiken voor hun hypotheekaanvraag dan adviseurs nog wel eens denken, is het nog maar de vraag of dat ook opgaat voor deze nieuwe data, die zeer persoonlijk van aard zijn. Zonder vertrouwen en toestemming zullen nieuwe toepassingen immers niet van de grond komen. Wellicht dat inzetten op besparingsmogelijkheden (verzekeringen, kredieten, energiecontracten) consumenten daarom in eerste instantie het meest zal aanspreken. Stapje voor stapje kan dan het vertrouwen worden gewonnen voor andere gebruiksmogelijkheden, als het bieden van inzicht in iemands uitgavenpatroon of de noodzaak om de dekking van verzekeringen aan te passen. Dat is uiteindelijk voor alle partijen (klant, adviseur en geldverstrekker) een gewenste situatie. Er komen interessante tijden aan.

Reactie toevoegen

 
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Door de NHG-korting betaalden starters sinds jaar en dag gemiddeld de laagste rente op hun hypotheek. Daar lijkt met ingang van het huidige kwartaal verandering...

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

In het derde kwartaal van 2023 steeg het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning met 13 procent.  In de categorie huizenkopers tot 35 jaar is sprake...

De Hypotheekshop: geen aandacht voor maatwerk in verkiezingsprogramma's

De Hypotheekshop: geen aandacht voor maatwerk in verkiezingsprogramma's

Een probleem dat een steeds groter obstakel voor bepaalde groepen consumenten vormt, maar waar in de verkiezingsprogramma’s nog geen aandacht voor is, zijn...

Dertig jaar vast valt uit de Top Drie

Dertig jaar vast valt uit de Top Drie

Door de ultra lage hypotheekrente van de laatste jaren werden de langere rentevaste perioden 20 en 30 jaar vast steeds populairder. Beide behoorden vanaf 2017 tot...