Mark de Rijke likes & unlikes
"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt Mark de Rijke (directeur De Hypotheekshop) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"De kwaliteit van advies is de afgelopen jaren sterk toegenomen, dat is natuurlijk een hele goede ontwikkeling in de hypotheekbranche. Niet alleen voor de consument is dit een belangrijke verbetering maar ook voor de zichtbaarheid en de toegevoegde waarde van onafhankelijk advies, straks het belangrijkste product van een adviseur. Verder is de aandacht voor maatwerk gegroeid. Hoewel daar nog wel slagen te maken zijn, is dat een goede en noodzakelijke vooruitgang. Ik ben ook enorm blij dat innovatie binnen de branche nu echt op gang lijkt te komen. Nieuwe mogelijkheden om hypotheken te accepteren op basis van 'brondata' zijn aanstaande. Dit zorgt voor een enorme efficiency in het proces, waardoor een consument veel sneller zekerheid heeft over zijn of haar situatie. Daarbij komt dat er veel meer tijd zal zijn voor het geven van advies aan de consument in de breedte en dat zal de rol van de adviseur nog veel duidelijker maken."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Op het moment dat aanbieders het onafhankelijk intermediair echt gaan zien als hun businesspartner, zal gezamenlijk veel meer bereikt kunnen worden dan nu individueel het geval is. Een voorbeeld hiervan is het 'aflossingsvrij'-dossier. Op wat uitzonderingen na wordt er om allerlei redenen niet samen met het intermediair opgetrokken hierin. Dit terwijl over het algemeen de consument via het intermediair de hypotheek destijds heeft afgesloten. Aanbieders kiezen ieder hun eigen strategie, zonder gebruik te maken van het netwerk aan adviseurs. Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business. Alleen op die manier is het mogelijk om nazorg aan de consument structureel vorm te gaan geven."
Reactie toevoegen
Meer over
"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...
Bert Sonneveld likes & unlikes
"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
Ron van Kesteren likes & unlikes
"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...
Antoinette Kalkman likes & unlikes
"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...
Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...
"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...
"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...
Richard Meinders likes & unlikes
"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...