Markt voor schadeverzekeringen in de lift
De markt voor schadeverzekeringen groeit naar verwachting in 2012 toch met 1 procent en in 2013 met 2 procent in premievolume. Daarbij groeit de particuliere markt sterker dan de zakelijke markt. Aldus onderzoek van Baken Adviesgroep.
In het Marktrapport Schadeverzekeringen 2013 zegt Baken Adviesgroep in de markt voor particuliere schadeverzekeringen een stabiele groei te verwachten als gevolg van de groei van het aantal huishoudens. "De penetratiegraad van auto-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen is al jaren bijna 100 procent. Alleen bij rechtsbijstand wordt verwacht dat de penetratie nog wat stijgt. De gemiddelde premie stijgt naar verwachting. Vrijwel alle verzekeraars hebben in 2012 de tarieven van motorrijtuigen verzekeringen personenauto’s en van opstalverzekeringen verhoogd in reactie op de toename in de schadelast."
Volgens de adviesgroep wisselen particuliere consumenten jaarlijks relatief veel van verzekeraar, vooral voor hun autoverzekering (bijna 40 procent). Voor de andere verzekeringen ligt het aantal ‘switchers’ tussen de 15 en 20 procent. "De belangrijkste verschuiving in volume tussen verschillende distributiekanalen is de afname van het tussenpersonenkanaal ten gunste van het directe kanaal en vergelijkingssites", aldus Baken Adviesgroep. "Deze laatste categorie is in feite ook een intermediair kanaal, maar wordt steeds vaker als een afzonderlijk distributiekanaal gezien. Opvallend is dat er bij opstalverzekeringen geen verschuiving naar het directe kanaal is en dat het tussenpersonen kanaal dus belangrijk blijft voor dit type van verzekeringen. Dit hangt waarschijnlijk samen met het moeten bepalen van de herbouwwaarde bij deze verzekeringen."
Baken Adviesgroep veracht dat de zakelijke markt in 2012 in aantal verzekeringen licht zal krimpen. "Met name de markten voor brandverzekeringen en bedrijfsautoverzekeringen vertonen een krimp in 2012. De belangrijkste oorzak hiervoor is een daling van het aantal bedrijven als gevolg van de economische crisis. In 2013 wordt op dit onderdeel weer een voorzichtige groei verwacht. De gemiddelde premies daling naar verwachting voor de productgroepen Brand en Aansprakelijkheid in 2012 en voor Brand ook in 2013. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn een afname van de omzet en een daling van de investeringen in bedrijfsmiddelen."
Reactie toevoegen
Reacties
Sytse - 15 oktober 2012
@Berend, Klopt helemaal: 'Baken Adviesgroep: hét adres voor achterhaalde onderzoeken' ;)
Sytse - 15 oktober 2012
Ik lees nergens de gevolgen van de impact van het nieuwe tarief assurantiebelasting ad. 21%? Dit lijkt me dan ook een achterhaalt rapport?
Berend - 15 oktober 2012
@Sytse Maakt niet uit wat er in het rapport staat, als je er de pers maar mee haalt.
Buitenlandse verzekeraars winnen gestaag marktaandeel
Buitenlandse verzekeraars zagen hun aandeel in de Nederlandse schademarkt sinds 2019 met circa vijf procent stijgen tot om en nabij de 33 procent. Aldus het zojuist...
Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen
Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...
Inkomensmarkt groeit komende jaren minder snel
De komende vijf jaar is volgens Baken Adviesgroep de groei in de Inkomensmarkt naar verwachting lager dan in 2019, toen zij uitkwam op 3,1 procent. “De groei...
"Inkomenmarkt groeit minder hard dan verwacht"
In 2019 groeit de Inkomensmarkt minder hard dan verwacht. De ziekteverzuim-branche staat daarentegen in het eerste kwartaal van 2019 op het één na...
Inkomensmarkt groeit dankzij sterke stijging verzekerde loonsom
Baken Adviesgroep verwacht dat de Inkomensmarkt de komende vijf jaar blijft aantrekken. Wel zal de procentuele groei richting 2022 kleiner worden. Voor 2019 wordt...
Motorrijtuigenverzekering: meeste groei in zakelijke tekening
Baken Adviesgroep ziet op de langere termijn groei van het premievolume in de motorrijtuigenmarkt, maar de groei zal wel afzwakken. De meeste groei ziet Baken...
"Consument onwetend over schadeprovisie"
"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...
Verschil premie bestaande en nieuwe klant beperken
Moet de premie van bestaande klanten worden aangepast aan het tarief voor nieuwe klanten? Die discussie speelt in het Verenigd Koninkrijk momenteel volop, dat wil...
Dalende trend schadelast Brand zet niet door
Baken Adviesgroep constateert dat de dalende trend bij de schadelast Brand in 2018 niet heeft doorgezet. Op haar website reageert Baken op het bericht dat...
Inkomensverzekering: markt leeft op
Het premievolume van de inkomensverzekeringsmarkt trekt aan na een periode van stagnatie. Dit blijkt uit de nieuwste ramingen van Baken Adviesgroep. De Nederlandse...