Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Taxi via Pixabay 2018

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Met
name de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend. Inmiddels is het
marktaandeel opgelopen van minder dan 1 procent in 2017 naar ongeveer zeventien procent eind 2019.

De Vereende: "Onder andere door de hoge schadefrequentie en -last van taxi’s zijn veel verzekeraars de afgelopen jaren gestopt met het verzekeren van taxi’s. Als vangnetverzekeraar wil de Vereende ook voor deze groep een oplossing bieden." Maar ook de Vereende kampt met de stijgende schadelast van taxi’s. De schadelast is vooral hoog in de grote steden en Amsterdam in het bijzonder. "Maar liefst 50 procent van de bij ons gemelde taxi-ongevallen in 2019 vond plaats in Amsterdam."

Dashcams

De Vereende is samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) een traject gestart om te kijken hoe de schades verminderd kunnen worden. Hiervoor heeft de Vereende gesproken met diverse marktpartijen, taxicentrales en assurantieadviseurs met veel taxiondernemingen als klanten. Uit deze gesprekken kwam ook naar voren dat het gebruik van dashcams een positief effect heeft op het aantal schades en het rijgedrag. Daarom roept de Vereende alle eigenaars van taxi’s op om goede dashcams in de taxi’s te plaatsen en te gebruiken. Wanneer er beelden van voor én achter beschikbaar zijn, is bij een schade waar de taxichauffeur geen schuld heeft, de kans groter dat zijn of haar onschuld aangetoond kan worden. Dan heeft de chauffeur geen terugval in schadevrije jaren en hoeft hij of zij geen eigen risico te betalen.

De Vereende heeft over 2019 een positief resultaat uit gewone bedrijfsvoering voor belasting
behaald van 0,9 miljoen euro. Het solvabiliteitspercentage is na twee jaar weer boven de gewenste
interne norm van 150 procent uitgekomen, namelijk op 151 procent.

I

Reactie toevoegen

 
Meer over
Strengere controle of taxi's verzekerd zijn

Strengere controle of taxi's verzekerd zijn

Alle taxi's worden vanaf 1 oktober 2019 100 procent door de RDW gecontroleerd door middel van een zogenaamde registervergelijking. Kentekenhouders kunnen via deze...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...