Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

Afzonderlijk zijn de ondertekenaars actief op het gebied van actief klantbeheer. Dat blijft ook zo. Tegelijkertijd zien zij dat er nog veel méér en beter invulling aan te geven is. Het manifest geeft het commitment van de partijen weer. Hun gemeenschappelijk doel is om financieel professionals te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Het streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.

De partijen vertegenwoordigen ieder een deel van de hypotheekketen. Adfiz vertegenwoordigt adviseurs, FlexFront is als serviceprovider betrokken, Obvion en ABN Amro als geldverstrekker en Vereniging Eigen Huis als directe schakel met huizenbezitters. Als het gaat om bedrijfsvoering en kennis zijn de Nationale Hypotheekbond, Helder Beheerd en Dukers & Baelemans aangehaakt. VVP is mediapartner.

“Het is mooi om te zien dat de ondertekenaars verenigd zijn in het streven om actief klantbeheer verder te integreren in de normale bedrijfsvoering van de financieel adviseur.” aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd. “Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Want al wordt het lang niet altijd expliciet gezegd, het blijkt telkenmale dat de klant wel degelijk waarde hecht aan onderhoud op zijn of haar financiële handel en wandel.”

Volgende stappen

Het initiatief start met een beperkte groep 'kwartiermakers”' Zo wordt snelheid gemaakt. Tegelijkertijd staat het initiatief open voor nieuwe deelnemers.

Eerste wapenfeiten zijn, naast het manifest, een (nu nog beperkte) website met daarop informatie rondom Actief Klantbeheer. Daarnaast wordt er door partijen in co-creatie gewerkt aan een framework en een brancheonderzoek. Er zijn leerdoelen bepaald voor een opleiding op het gebied van actief klantbeheer. Doel is om per september de definitieve website te hebben staan, de opzet van het framework en het brancheonderzoek klaar te hebben en de eerste cursisten te kunnen verwelkomen.

Meer informatie over dit initiatief: actiefklantbeheer.nl

De ondertekenaars van het manifest

Foto bovenste rij v.l.n.r.:  Mark Groenendijk (ABN Amro), Martin Holleman (Adfiz), Igor Driessen (Obvion), Jeroen Oversteegen (de Nationale Hypotheekbond), Willem Vreeswijk (VVP), Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond)

Foto onderste rij v.l.n.r. : Dirk van Haarlem (Helder Beheerd), Veerle van der Ven (Obvion), Michel Ligtlee (Vereniging Eigen Huis), Peter Wormskamp (Helder Beheerd), Mark Dukers (Dukers & Baelemans)

Dylan Dresens (FlexFront) kon niet persoonlijk aanwezig zijn maar heeft ook getekend.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leen Winter - Winter Financiële Diensten 2 juli 2021

Super initiatief. Het allerbelangrijkste wat er moet gebeuren is het delen van actuele klantdata door aanbieders. Opleidingen aanbieden zijn pas zinvol als deze horde is beslecht. In veel gevallen beschikt de adviseur over gedateerde data. Ik ga ervan uit dat dit ook het eerste punt op de agenda gaat worden.

Meer over
Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

(Mark Dukers van Dukers & Baelemans in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Als onderdeel van het Dukers & Baelemans team verwacht je van mij in deze special...

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Adfiz Zakelijk Platform: hybride werken vereist duidelijk beleid

Adfiz Zakelijk Platform: hybride werken vereist duidelijk beleid

Na twee gecombineerde online Platformbijeenkomsten was het woensdag weer tijd voor een volledig Adfiz Zakelijk Platform. Weliswaar nog steeds online en zonder de...

Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

Kost het u ook zo veel moeite om uw klantdata actueel te houden? Veel adviseurs vinden het lastig een goede balans te vinden tussen het actualiseren van gegevens...

Het vuur van... Sharon de Kort

Het vuur van... Sharon de Kort

(Uit VVP 4-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...

Nationale ombudsman: "Zelfredzaamheid is een illusie"

Nationale ombudsman: "Zelfredzaamheid is een illusie"

Zelfredzaamheid is een illusie. Dat is de kernboodschap van Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in het recente Adfiz Magazine. "Jarenlang is gedacht dat mensen...

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

(Jan Verstegen en Peter Wormskamp, Drieluik Actief Klantbeheer (slot) in VVP 4) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Wiertsema: "Watersnood heeft belang samenwerking weer eens laten zien"

Wiertsema: "Watersnood heeft belang samenwerking weer eens laten zien"

De watersnood in Limburg en Brabant heeft weer eens het belang van samenwerking laten zien, aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. Wiertsema:...