Maximum aan vergoeding externe rechtshulpverlener onder vuur

Rechtershamer via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars roept zijn leden op om nog een keer kritisch te kijken naar de voorlichting over de maximale vergoeding aan een externe rechtshulpverlener. Dit naar aanleiding van de Kassa-uitzending van zaterdag waarin twee klanten verontwaardigd waren over de vergoeding.

Het Verbond adviseert consumenten om zich bij de keuze van een rechtsbijstandsverzekering te verdiepen in kosten die rechtsbijstandsverzekeraars maximaal vergoeden als de consument zelf in het geval van een gerechtelijke of administratieve procedure een rechtshulpverlener wil kiezen. "Bij sommige verzekeraars is er keuze voor een hogere vergoeding van een externe rechtshulpverlener tegen een hogere premie."

Het Verbond: "Alleen als  een klant een eigen rechtshulpverlener kiest, geldt een kostenmaximum. Het maximum kan verschillen per verzekeraar omdat verzekeraars ook verschillen in hun premie en andere voorwaarden. Daarnaast maakt het uit of er voor jouw zaak echt een advocaat nodig is (procesmonopoliezaken). In zo’n geval liggen de vergoedingen door verzekeraars een stuk hoger dan wanneer de procedure door iedere rechtshulpverlener uitgevoerd kan worden."

Tientallen klachten

Kassa kreeg de afgelopen maanden "tientallen klachten over de rechtsbijstandverzekering. Rode draad in de klachten was dat de juristen van de verzekeraars verkeerde adviezen gaven. Als mensen dan naar een eigen advocaat stapten, en dat mag, dan bleek de vergoeding die deze advocaat kreeg veel te laag. Terwijl ze met hun advocaat wel wonnen bij de rechter of tuchtorgaan.

"Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) heeft een rechtsbijstandverzekering. Als je ineens wilt of moet procederen, dan heb je recht om zelf een advocaat te kiezen. Maar in praktijk, zegt oud-advocaat Ton Steinz, wordt die vrije keuze belemmerd door verzekeraars, vooral omdat ze dusdanige lage bedragen beschikbaar stellen voor een advocaat, dat deze niet of niet goed kan procederen.

"Verzekeraars hechten aan dit historisch gegroeide naturamodel, dat erg doet denken aan wat in de zorgverzekering bestaat. Het leidt er immers toe dat de kosten in eigen hand worden gehouden. Allereerst kijken de juristen van de verzekeraar of de zaak niet zonder procedure is op te lossen, dat levert minder sores op en is goedkoper dan naar de rechter stappen. Als dat niet lukt en een procedure lijkt zinvol, dan voeren ze die bij voorkeur zelf want een externe advocaat is duur.

"Maar dit mag niet, stelt Steinz die zich al jaren met deze materie bezig houdt. Want in 2013 en 2016 stelde het Hof van Justitie van de Europese Unie het recht op de vrije advocatenkeuze wettelijk verplicht. En dat recht mag niet belemmerd worden door te lage vergoedingen. En dat is in Nederland de staande praktijk. Verzekeraars stellen echter dat als ze met meer externe advocaten zouden werken, de kosten te hoog worden. En dat kan ertoe leiden dat de premies omhoog moeten gaan."

Kostenmaxima essentieel

Volgens de verzekeraars zijn kostenmaxima essentieel. Het Verbond: "Rechtsbijstandsverzekeringen bieden voor een grote groep consumenten de mogelijkheid om tegen een redelijk tarief verzekerd te zijn van juridische bijstand bij conflicten en geschillen. Uitgangspunt hierbij is dat de eigen jurist of advocaat van de rechtsbijstandsuitvoerder rechtshulp verleent. Bij een gerechtelijke of administratieve procedure heeft de klant altijd het recht om te kiezen voor een eigen rechtshulpverlener. Een verzekeraar vergoedt de kosten dan tot een maximaal bedrag. Hierdoor blijft de verzekeringspremie betaalbaar en juridische bijstand voor een zo groot mogelijke groep consumenten toegankelijk."

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...

Nieuw themadocument in Kifid Kennis

Nieuw themadocument in Kifid Kennis

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over het opzeggen van een rechtsbijstandverzekering als gevolg van veelvuldig claimen. In dit kennisdocument...

Als de wereld van je klant op z’n kop staat

Als de wereld van je klant op z’n kop staat

(Partner in kennis ARAG in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Chimène (39 jaar) kreeg plotseling een discussie met haar buurman over de erfgrens van...

Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

(Kifid-uitspraak GC 2023-0604) De advocaat van de consumenten heeft werkzaamheden verricht ter nakoming van een gesloten vaststellingsovereenkomst. De uitvoerder...

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

Bij DAS kwamen er in het tweede kwartaal 2023 ruim 31.500 servicezaken en claimmeldingen binnen. Een duidelijke daling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023....

In strijd met het burenrecht

In strijd met het burenrecht

(Kifid-uitspraak GC 2023-0457) Na de aankoop van hun woning hebben de consumenten ontdekt dat de schutting niet op de erfgrens staat maar op hun eigen perceel. Voor...

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2023-0169) De consument vindt dat hij voor zijn rechtsbijstandverzekering te veel premie betaalt, omdat hij geen gebruik kan maken van een verzekerde...

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

Via insurtech Alicia zet DAS de eerste stappen op het gebied van ‘embedded insurance’. Via embedded insurance is het aanbod van DAS beschikbaar voor...