Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet vergoeden omdat hij vindt dat de consument niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument wel de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen om diefstal te voorkomen. De verzekeraar komt geen beroep toe op de normale voorzichtigheidsbepaling in de toepasselijke verzekeringsvoorwaarden. De vordering (1.500 euro) van de consument wordt toegewezen.
Certificaat
De commissie: "Op basis van de overgelegde stukken en de toelichting ter zitting kan de commissie de volgende normale voorzichtige gedraging van de consument vaststellen. De consument nam op [datum] 2023 plaats op een bankje op de toeristische trekpleister Plaza de España in Sevilla. Het bankje is van steen opgebouwd zodat er niets onder de consument vandaan kon worden geschoven. De camera, voorzien van een standaard meegeleverd camerakoord, was door de consument met een duikersknoop aan haar tas bevestigd. De consument heeft een certificaat, uitgegeven door de ‘Professional Association of Diving Instructors’, in de
procedure gebracht. Het certificaat toont aan dat de consument is gekwalificeerd om duiklessen te geven. Hieruit kan worden afgeleid, zoals de consument heeft gesteld, dat zij heel goed weet hoe zij knopen moet leggen.
"De tas stond tegen het rechterbeen van de consument en de door steen gesloten bank. De consument heeft de tas te allen tijde kunnen voelen tegen haar been aan. De tas en de camera waren daarmee beheerd binnen handbereik. Zij maakte daarnaast voortdurend foto’s waardoor zij de camera, behoudens korte tussenpozen van maximaal twee à drie minuten, vasthad in haar hand. De getroffen voorzichtigheid die door de consument is genomen vindt de commissie in de categorie ‘normaal’ passen en daarmee voldoet zij aan de voorwaarden van de verzekeraar.
"Helaas is de consument vervolgens slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre uitgevoerd door dieven. Twee personen spraken haar via haar linkerzijde aan en een derde heeft haar camera van haar tas gestolen die zich rechts van haar bevond. Omdat de consument voortdurend foto’s maakte moet de diefstal hebben plaatsgevonden binnen een zeer kort tijdsbestek."
Reactie toevoegen
Meer over
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....