Meer mensen kunnen met incassotuchtklacht naar Kifid

Eveline Ruinaard (2023 deze gebruiken)

Kifid behandelt vanaf deze maand ook klachten over geregistreerde incassodienstverleners die geen lid zijn van de NVI en wel zijn aangesloten bij Kifid. Sinds 1 april van dit jaar behandelt het financiële klachteninstituut al klachten over het gedrag of de werkwijze van incassodienstverleners die lid zijn van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI).

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie Kifid: “De afgelopen periode hebben we niet alle mensen met een incassotuchtklacht kunnen helpen, omdat de betrokken incassodienstverleners niet bij Kifid waren aangesloten. Nu we ook niet NVI-leden kunnen aansluiten bij Kifid verwacht ik dat we meer mensen kunnen helpen. Zij kunnen bij Kifid rekenen op een toegankelijke, deskundige en onpartijdige behandeling van hun klacht.”

Kifid behandelt klachten over het gedrag van incassodienstverleners voor zover het gedrag of de werkwijze ingaat tegen de geldende regels. Kifid zal incassoklachten tuchtrechtelijk beoordelen. Daarbij toetst Kifid of de incassodienstverlener de toepasselijke wet- en regelgeving heeft overtreden. Ook toetst Kifid aan de regels die zijn opgesteld door de incassodienstverlener zelf of door de organisatie waarbij de dienstverlener is aangesloten. Kifid behandelt geen klachten over opdrachtgevers van incassodienstverleners, bijvoorbeeld over de levering van het product of de dienst. Dat blijft voorbehouden aan de burgerlijke rechter.

Sinds 1 april 2024 heeft Kifid ruim 90 klachten over gedrag of werkwijze van incassodienstverleners ontvangen. Hiervan is een tiental klachten in behandeling. Enkele klachten zijn opgelost met bemiddeling; de Geschillencommissie van Kifid heeft over incassotuchtklachten nog geen uitspraak gedaan. Zo’n dertig klachten kon Kifid niet behandelen, omdat ze gericht waren tegen niet-aangesloten incassodienstverleners. Voor meer dan twintig klachten moet de klager de interne klachtenprocedure bij de incassodienstverlener nog afronden; pas daarna kan Kifid deze klachten behandelen.

 

Reactie toevoegen

 
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...