Meeste cyberschade door financiële verliezen, gegevensverlies en operationele verstoringen
Eén op de vijf Nederlandse bedrijven leed in 2024 schade als gevolg van een cyberaanval. Bij grote bedrijven geldt dat zelfs voor drie op de tien ondernemingen. Het vaakst ging het om financiële verliezen, gevolgd door verlies van gegevens, en operationele verstoringen. Dat blijkt uit een onderzoek naar cybersecurity dat ABN AMRO en MWM2 onder 788 bedrijven hebben verricht. Vrijwel alle onderzochte organisaties zijn ooit slachtoffer geweest van cyberincidenten. Desondanks blijft het vertrouwen in de eigen weerbaarheid tegen digitale inbreuken groot. Dat geldt vooral voor kleinere bedrijven. Zij richten zich met name op preventie, zoals antivirusprogramma’s en firewalls. Zij treffen echter te weinig proactieve maatregelen voor de detectie van cyberaanvallen, respons op een aanval of herstel na een hack. Volgens ABN AMRO is dat zorgwekkend, omdat de financiële schade snel kan oplopen en zelfs sprake kan zijn van een strategisch risico als klanten hun vertrouwen verliezen in het bedrijf, kritische processen langdurig worden verstuurd, of intellectueel eigendom wordt gestolen.
Nieuwe dreigingen - zoals generatieve AI en deepfakes - maken het speelveld nog complexer. Bovendien gaan geopolitiek gemotiveerde aanvallen onverminderd door. Toch beschouwt slechts negen procent van de bedrijven statelijke actoren als een serieuze dreiging.
Onvoldoende voorbereid op nieuwe Europese regelgeving
Met de invoering van de NIS2-richtlijn en de Cyber Resilience Act wil Brussel de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke sectoren versterken. NIS2 verplicht bedrijven tot onder andere risicobeheersing, het melden van incidenten en ketenverantwoordelijkheid. De bekendheid met deze richtlijn is echter nog beperkt. ABN AMRO: “Slechts twee op de drie grote bedrijven en minder dan de helft van het mkb is bekend met de NIS2-verplichtingen. Hoewel veel mkb-bedrijven vanwege hun omvang niet direct aan NIS2 hoeven te voldoen, lopen zij wel het risico indirect met de wet te maken krijgen. Het kan mkb’ers verrassen als zij door NIS2-plichtige klanten worden bevraagd over hun cybersecurity en eisen opgelegd krijgen. Ook moet een groot deel van de bedrijven die aan deze verplichtingen moeten voldoen nog de laatste stappen zetten. Het is cruciaal dat zij hiervan werk maken, aangezien de wet in het derde kwartaal van dit jaar van kracht wordt.”
Reactie toevoegen
Meer over
Cyberweerbaarheid is onderwerp voor bestuurskamer geworden
Cyberweerbaarheid is een onderwerp voor de bestuurskamer geworden, stelt Aon. “Vanuit financieel en strategisch perspectief is risicobeperking en -beheersing...
ABN AMRO lanceert neobank BUUT
Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in twaalf maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie: BUUT. "Simpel in gebruik, interactief,...
Dialoog als verzekering tegen cybercriminaliteit
Tim Murck, bekend van de televisieseries Feuten en Spangas, zet zich in voor de HackShield-missie: tien miljoen kinderen van 8 tot 12 jaar opleiden tot Cyber Agents....
Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro
Karin Polman wordt per 1 mei 2025 directeur Hypotheken Intermediair van de hypotheekmerken ABN Amro, Florius en Moneyou. Redenen voor de krachtenbundeling zijn...
Meer mensen slachtoffer van online criminaliteit in 2024
In 2024 gaven 2,4 miljoen mensen van vijftien jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van een of meer vormen van online criminaliteit....

Univé en ABN Amro uitgeroepen tot digital leaders
BearingPoint heeft Univé als Digital Leader 2024 in de verzekeringssector en ABN Amro als Digital Leader in de banksector uitgeroepen. Dit blijkt uit het...
"Arbeidsrelaties kritisch bezien op schijnzelfstandigheid"
Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN Amro goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen...
ABN Amro introduceert Pensioenbeleggen
ABN Amro heeft voor werkenden en zzp'ers Pensioenbeleggen gelanceerd. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zzp’ers in Nederland (te) weinig maatregelen...
Lage inkomens maken nauwelijks gebruik van fondsen voor kinderen
Bijna de helft (44%) van de gezinnen met een inkomen onder of net boven het bijstandsniveau doet geen beroep op maatschappelijke fondsen om hen te ondersteunen bij...
Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...