Meningsverschil over kleurverschil

Kifid 2024

(Kifid-uitspraak GC 2024-0395) De Geschillencommissie is van oordeel dat weghalen van kleurverschillen die ontstaan zijn door de reparatie op basis van de voorwaarden niet voor vergoeding in aanmerking komen. De vordering (2.538 euro) van de consument wordt afgewezen.

Op 11 augustus 2023 heeft de consument bij de verzekeraar een melding gedaan van schade aan zijn vloer. In de melding heeft de consument aangegeven dat er bij het uitladen van de boodschappen drie flessen wijn op de grond zijn gevallen. Doordat de beschermlaag van de natuurstenen vloer is uitgebeten is een vlek ontstaan. De schade is ontstaan in de keuken op de scheiding met de bijkeuken

Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar gehouden is om de herstelkosten te betalen van de vloer in de keuken én de rest van de (woon)kamer. De keuken en de rest van de (woon)kamer zijn niet met een deur van elkaar gescheiden. Van belang is dat het in dit geval gaat om de reparatie en niet de vervanging van de vloer. De consument wenst op kosten van de verzekeraar de rest van de vloer te behandelen vanwege het kleurverschil dat ontstaat indien enkel de keukenvloer wordt behandeld.

Esthetische eenheid

De commissie: "Op basis van artikel 11.1 vierde bullet point bestaat er geen recht op vergoeding voor kleurverschillen of verschillen tussen nieuw en oud door reparatie of vervanging. De commissie concludeert hiermee dat de verzekeraar op basis van de voorwaarden niet is gehouden de esthetische eenheid te herstellen."

Reactie toevoegen

 
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...

Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...