Meningsverschil over kleurverschil
(Kifid-uitspraak GC 2024-0395) De Geschillencommissie is van oordeel dat weghalen van kleurverschillen die ontstaan zijn door de reparatie op basis van de voorwaarden niet voor vergoeding in aanmerking komen. De vordering (2.538 euro) van de consument wordt afgewezen.
Op 11 augustus 2023 heeft de consument bij de verzekeraar een melding gedaan van schade aan zijn vloer. In de melding heeft de consument aangegeven dat er bij het uitladen van de boodschappen drie flessen wijn op de grond zijn gevallen. Doordat de beschermlaag van de natuurstenen vloer is uitgebeten is een vlek ontstaan. De schade is ontstaan in de keuken op de scheiding met de bijkeuken
Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar gehouden is om de herstelkosten te betalen van de vloer in de keuken én de rest van de (woon)kamer. De keuken en de rest van de (woon)kamer zijn niet met een deur van elkaar gescheiden. Van belang is dat het in dit geval gaat om de reparatie en niet de vervanging van de vloer. De consument wenst op kosten van de verzekeraar de rest van de vloer te behandelen vanwege het kleurverschil dat ontstaat indien enkel de keukenvloer wordt behandeld.
Esthetische eenheid
De commissie: "Op basis van artikel 11.1 vierde bullet point bestaat er geen recht op vergoeding voor kleurverschillen of verschillen tussen nieuw en oud door reparatie of vervanging. De commissie concludeert hiermee dat de verzekeraar op basis van de voorwaarden niet is gehouden de esthetische eenheid te herstellen."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...