Mes aansprakelijkheidsregime bot bij cybersecurityschade

Hacker 2 via Pixabay

Het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht biedt onvoldoende mogelijkheden biedt om in een b2b-relatie cybersecurityschade te verhalen. De conclusie in een studie in opdracht van EZ is dat de juridische en economische barrières vaak te groot zijn om verhaal praktisch mogelijk te maken. De onderzoekers: "Deze barrières zijn:

- De zorgplicht. Schade kan alleen worden verhaald als er een schending is van een ‘norm’. In het geval van aansprakelijkheid voor cybersecurity zijn dit minimumvereisten voor cybersecurity. Deze vereisten zijn bijvoorbeeld in het contract vastgelegd of komen door de aard van de b2b-relatie tot uitdrukking.

- Schade. Uiteraard moet er schade zijn om een mogelijkheid te hebben om deze te verhalen.

- Causaliteit. Er dient een causaal verband te zijn tussen de geschonden norm, in casu de cyberonveiligheid van de leverende partij, en de geleden schade van de afnemende partij.

- Bewijslast. De bewijslast ligt in beginsel bij de partij die de schade wil verhalen tenzij anders overeengekomen. Dit beginsel bemoeilijkt de mogelijkheid om schade te verhalen enorm omdat de afnemende partij niet in de IT-systemen van de leverende partij kan kijken en dus ook niet kan identificeren of de zorgplicht is geschonden en er een causaal verband is tussen de geschonden zorgplicht en de geleden schade.

- Onderhandelingsmacht. Grote partijen sluiten in het algemeen aansprakelijkheid volledig uit en beperken ook hun zorgplicht. Hier valt, in ieder geval in de perceptie van MKB partijen, niet of nauwelijks over te onderhandelen.

- Toegang tot de rechter als de juridische kosten hoog zijn en de succesverwachting laag, bijvoorbeeld in het geval van het halen van verhaal bij een Amerikaanse leverancier.

- Faillissement. De waarde van een claim wordt gemaximeerd door een eventueel faillissement van de leverende partij.

Verzekering

"Concluderend: het mes van het aansprakelijkheidsregime is bot. Zelfs indien beleidsopties worden doorgevoerd blijft de balans houden tussen het stimuleren van verhaalsmogelijkheden en het in stand houden van contractsvrijheid een uitdagende opgave voor de overheid. De vraag is of het aansprakelijkheidsregime in een b2b-relatie een effectief middel is om schade te verhalen en prikkels goed te leggen. Men zou ook alternatieven voor aansprakelijkheidsstelling kunnen onderzoeken en/of stimuleren, zoals het risico afdekken door middel van bijvoorbeeld een cyberverzekering of een risicospreidingsovereenkomst. Voor een afnemende partij kan dat een laagdrempelig alternatief zijn voor aansprakelijkheidsstelling van de leverancier die bemoeilijkt wordt door de grote juridische en economische barrières voor verhaal."

Reactie toevoegen

 
Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft het grootste cyberrisico voor organisaties wereldwijd, aldus het rapport Cyber: The changing threat landscape van Allianz Global Corporate &...

Cyberverzekeringsmarkt in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro

Cyberverzekeringsmarkt in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro

De cyberverzekeringsmarkt is in 2021 gegroeid naar 36 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van...

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

De premies voor cyberverzekeringen zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen, blijkt uit de Marsh Global Insurance Market Index. Wereldwijd ziet Marsh in het eerste...

2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer van online criminaliteit

2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer van online criminaliteit

In 2021 was zeventien procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder, bijna 2,5 miljoen mensen, naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit. De...

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

ARAG is bezorgd over het grote aantal Nederlanders dat niet bekend is met identiteitsfraude op het internet. Uit eigen onderzoeksresultaten blijkt dat negentien...

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

AGCS wijst momenteel ongeveer drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen af, voornamelijk omdat bedrijven niet voldoen aan bepaalde IT-beveiligingsnormen....

Minister bevestigt onderzoek naar verbieden vergoeden losgeld door cyberverzekeraars

Minister bevestigt onderzoek naar verbieden vergoeden losgeld door cyberverzekeraars

Minister Grapperhaus heeft bevestigd dat het kabinet een verbod op het vergoeden van betaald losgeld aan cybercriminelen na een ransomware-aanval door verzekeraars...

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

“Wacht niet met het bekijken van het nieuwe meldformulier tot een datalek zich voordoet.” Aldus Niels Huijpen, consultant bij Charco & Dique en...

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten om hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren –...