Met Doorlopend Krediet verdwijnt goedkoopste alternatief

Euro's 50 via Pixabay

Kredietverstrekkers moeten voor doorlopende kredieten aan zulke strenge regels voldoen dat vele tot de conclusie komen dat het niet meer loont om deze producten te voeren. Er zijn op dit moment nog maar vier aanbieders actief met in totaal zeven producten. Dat waren in 2008 nog 40 aanbieders met 60 producten. Aldus het MoneyView Special Item Consumptief Krediet.

MoneyView: “Het beleid lijkt vanuit het oogpunt van de wens om overcreditering en de totale consumentenschuldenlast terug te brengen succesvol te zijn, want het totale uitstaande consumentenkrediet is ten opzichte van 2010 meer dan gehalveerd. Bijkomend maar waarschijnlijk onbedoeld effect is echter wel dat voor consumenten die tijdelijk of op flexibele basis (wat) extra geld nodig hebben het veruit goedkoopste alternatief met het DK van de markt dreigt te verdwijnen. Er resteren nog twee opties voor deze klantgroep: rood staan op de betaalrekening, of gebruik maken van een zogenaamd flitskrediet. Beide opties zijn flink duurder, waarbij er voor flitskredieten zelfs uitschieters kunnen zijn naar jaarlijkse kostenpercentages van meer dan 500 procent. Dat laatste is een bevinding van MoneyView op basis van een analyse van de gegevens van de laatst overgebleven aanbieder van flitskrediet op de Nederlandse markt.”

Reactie toevoegen

 
Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...