Met elkaar het verschil maken
De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’. Nh1816 en Scildon gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning voor de financieel adviseurs verder te verbeteren.
De verzekeraars: “Loyaliteit heeft alles te maken met klanttevredenheid, wederkerigheid, continuïteit en dus onze gezamenlijke toekomst. Vragen die aan de orde kwamen waren onder meer welke uitdagingen de adviseurs signaleren in hun onafhankelijk ondernemerschap. Maar ook hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners.”
“Bij deze bijeenkomst is opnieuw duidelijk geworden dat de aanbieders en financieel adviseurs hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten.”
In de praktijk blijkt het bij particuliere klanten lastig om – al dan niet via een abonnementsysteem – met regelmaat de klant aandacht te geven. De kracht van advies en dienstverlening wordt bij uitstek getoond op het moment dat de klant een signaal geeft. Dan gaat een adviseur volledig voor de klant. En uit onderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over deze aanpak. Het aantal klanten dat je als kantoor of medewerkers proactief kunt benaderen is beperkt, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs heeft inmiddels zelfs een stop gezet op het aantal klanten dat het kantoor accepteert, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.
Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek contact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.
Geef medewerkers (beperkt) aandeel in het bedrijf
Financieel adviseurs ervaren iedere dag dat ze als branche en werkgever aantrekkelijk zijn. Er is een grote diversiteit aan werkzaamheden en focus op persoonlijk klantcontact. Het ‘ken uw klant’ principe is hier echt nog aan de orde en dat maakt de werkzaamheden relevant en van toegevoegde waarde.
Theo Krins (Manager Sales Particulier bij Scildon) vult aan: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor zijn medewerkers. Aantrekkelijke werkgever zijn is bij groter wordende organisaties bepaald niet eenvoudig. Steeds meer medewerkers van deze kantoren solliciteren bij een andere adviseur of gaan voor zichzelf beginnen. Zij willen juist werken in een organisatie waar ze nog een verschil kunnen maken.”
Janwillem Swart (Sr. Manager Commercie bij Nh1816) merkt op: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”
Kansen in de markt
Het thema ‘duurzaamheid’ biedt mooie kansen in de markt. Swart: “We zien in de praktijk dat het onderwerp vooral bij hypotheekgesprekken regelmatig wordt meegenomen. Uitdaging is wel dat de rapportageverplichtingen en ambities die worden gevraagd, proportioneel zijn. Door de lat heel hoog te leggen creëer je mogelijk een vinkjescultuur, terwijl het om een intrinsieke verandering gaat. We zijn blij met de komst van INSVER. Deze organisatie stimuleert de verduurzaming in onze sector en geeft naast inspiratie ook nuttige handvatten.”
Digitalisering en solidariteitsbeginsel
De digitalisering in de financiële sector maakt dienstverlening voor adviseurs gemakkelijker en leidt ertoe dat ze meer kunnen focussen op het klantcontact. Aanbieders en volmachtbedrijven passen steeds meer geavanceerde datamodellen toe. De verzekeraars: “Het is daarbij belangrijk dat hierbij aandacht blijft voor het solidariteitsbeginsel. Het hanteren van data moet niet zover gaan dat de focus is gericht op het individueel toepassen van data. We moeten daarbij niet onderschatten wat partijen als Apple, Google of Amazon op het gebied van data en commerciële toepassingen kunnen doen.”
Reactie toevoegen
Kijk en bepaal wie de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023
Kijk op 11 oktober 2023 om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023
ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...
Halve finale Advies Award 2023 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...
Finalisten Advies Award 2023 in beeld
ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....
René van Gils nieuwe CEO Nh1816 Verzekeringen
René van Gils treedt op 1 oktober als toekomstig CEO in dienst bij Nh1816 Verzekeringen. Van Gils, afkomstig van Univé, zal na een inwerk- en introductieperiode...
Nh1816 viert mijlpaal van 500 miljoen premie
Nh1816 heeft de premiegrens van 500 miljoen doorbroken. De verzekeraar: “Met een fenomenale spurt in het eerste half jaar hebben we dit eerder behaald dan...
Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816
Mieke Verhoef treedt per 1 september 2023 in dienst bij Nh1816 als communicatie-specialist. Na journalistieke opleidingen werkte Verhoef van 2014 tot 2018 als content-specialist...
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...
Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...
ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen
ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...
Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs
De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...