Met elkaar het verschil maken

High five graphic via Pixabay

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’. Nh1816 en Scildon gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning voor de financieel adviseurs verder te verbeteren.

De verzekeraars: “Loyaliteit heeft alles te maken met klanttevredenheid, wederkerigheid, continuïteit en dus onze gezamenlijke toekomst. Vragen die aan de orde kwamen waren onder meer welke uitdagingen de adviseurs signaleren in hun onafhankelijk ondernemerschap. Maar ook hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners.”

“Bij deze bijeenkomst is opnieuw duidelijk geworden dat de aanbieders en financieel adviseurs hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten.”

In de praktijk blijkt het bij particuliere klanten lastig om – al dan niet via een abonnementsysteem – met regelmaat de klant aandacht te geven. De kracht van advies en dienstverlening wordt bij uitstek getoond op het moment dat de klant een signaal geeft. Dan gaat een adviseur volledig voor de klant. En uit onderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over deze aanpak. Het aantal klanten dat je als kantoor of medewerkers proactief kunt benaderen is beperkt, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs heeft inmiddels zelfs een stop gezet op het aantal klanten dat het kantoor accepteert, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.

Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek contact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.

Geef medewerkers (beperkt) aandeel in het bedrijf

Financieel adviseurs ervaren iedere dag dat ze als branche en werkgever aantrekkelijk zijn. Er is een grote diversiteit aan werkzaamheden en focus op persoonlijk klantcontact. Het ‘ken uw klant’ principe is hier echt nog aan de orde en dat maakt de werkzaamheden relevant en van toegevoegde waarde.

Theo Krins (Manager Sales Particulier bij Scildon) vult aan: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor zijn medewerkers. Aantrekkelijke werkgever zijn is bij groter wordende organisaties bepaald niet eenvoudig. Steeds meer medewerkers van deze kantoren solliciteren bij een andere adviseur of gaan voor zichzelf beginnen. Zij willen juist werken in een organisatie waar ze nog een verschil kunnen maken.”

Janwillem Swart (Sr. Manager Commercie bij Nh1816) merkt op: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”

Kansen in de markt

Het thema ‘duurzaamheid’ biedt mooie kansen in de markt. Swart: “We zien in de praktijk dat het onderwerp vooral bij hypotheekgesprekken regelmatig wordt meegenomen. Uitdaging is wel dat de rapportageverplichtingen en ambities die worden gevraagd, proportioneel zijn. Door de lat heel hoog te leggen creëer je mogelijk een vinkjescultuur, terwijl het om een intrinsieke verandering gaat. We zijn blij met de komst van INSVER. Deze organisatie stimuleert de verduurzaming in onze sector en geeft naast inspiratie ook nuttige handvatten.”

Digitalisering en solidariteitsbeginsel

De digitalisering in de financiële sector maakt dienstverlening voor adviseurs gemakkelijker en leidt ertoe dat ze meer kunnen focussen op het klantcontact. Aanbieders en volmachtbedrijven passen steeds meer geavanceerde datamodellen toe. De verzekeraars: “Het is daarbij belangrijk dat hierbij aandacht blijft voor het solidariteitsbeginsel. Het hanteren van data moet niet zover gaan dat de focus is gericht op het individueel toepassen van data. We moeten daarbij niet onderschatten wat partijen als Apple, Google of Amazon op het gebied van data en commerciële toepassingen kunnen doen.”

Reactie toevoegen

 
De passie van local hero… Richard Storms

De passie van local hero… Richard Storms

(Rubriek 'Samen betrokken', VVP 2-2024) De vader van adviseur Richard Storms legde na een lange carrière bij defensie de basis voor Storms Financiële...

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Medewerkers van Zekerheuts tonen trots de poster van  de VVP Advies Award 2024, nadat het kantoor is genomineerd in de categorie Zakelijk Advies. Johan van...

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. is voor de tweede keer genomineerd voor de VVP Advies Award in de categorie Hypotheek Advies. "Weet je nog dat Advies met M.I.N.T. in 2022 genomineerd...

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Trots. Dat is Ruud van der Doelen van Van der Doelen, genomineerd in de categorie Particulier Advies. Het kantoor telt in totaal vijftien medewerkers en heeft...

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Feest bij 123Advies. Het team van 123Advies, in totaal bestaande uit zes hypotheekadviseurs, acht assistent hypotheekadviseurs en één verzekeringsadviseur,...

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

"Super blij dat we zijn uitgeroepen tot een van de beste advieskantoren van Nederland”, aldus Kim Cremers van Parkstad Adviesgroep. Dit adviesbedrijf is...

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

"Twee van onze collega's hebben de raamposter ingelijst meegenomen naar de stagemarkt van Hogeschool Saxion in Enschede", aldus Rowan du Gardijn van duGardijn,...

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

“We zijn ontzettend blij en voelen ons vereerd dat wij genomineerd zijn voor de VVP Advies Award 2024 in de categorie Pensioen. Het bedrijf is de afgelopen...

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....