Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft 2018

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Er is veel beweging en veel innovatie in de financiële sector. Enerzijds zie je bestaande partijen in de financiële dienstverlening met innovatieve concepten komen en anderzijds zijn er nieuwe toetreders op de markt die met 'anders denken' een kentering teweeg willen brengen. Deze initiatieven dragen eraan bij dat de consument langzaam het vertrouwen terug gaat krijgen in de financiële sector. Laten we eerlijk zijn: voor de gemiddelde Nederlander zijn onderwerpen als pensioen, arbeidsongeschiktheid of overlijdensrisico niet perse de meest leuke en spannende onderwerpen! Door vertrouwen te herwinnen en deze onderwerpen eenvoudiger en 'dichtbij' te maken kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet meer angstig en gefrustreerd raken op het moment dat ze deze zaken willen regelen."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemd dan dat ze gebruik maakt van al het goede dat het te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.

"Een gemiddelde aanbieder kan bijna alleen nog maar denken in 'beren op de weg'. Je kunt het nog zo goed voor hebben, de regelgeving maakt dat je in een verstikkend en zeer complex labyrint moet opereren voordat je de klant iets hebt duidelijk gemaakt. Dat heeft een effect op de aanbieder zelf, maar ook op de consument.

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf deze overregulering afstraft. Simpelweg door naar andere manieren te gaan zoeken om zaken geregeld te krijgen. Manieren die ze wel vertrouwen en begrijpen.

"Broodfondsen, crowdfunding en andere 'peer to peer' oplossingen zijn daar een goed voorbeeld van. Gewoon de zaken met elkaar oplossen. Buiten traditionele aanbieders om. Gebruik makend van moderne (blockchain) technologie die steeds makkelijker en goedkoper bereikbaar wordt.

"Als je de producten met elkaar ontwikkelt en je regelt de administratie foutloos dan heb je alleen nog maar de uitdaging om met elkaar het kapitaal te verschaffen (tegen een redelijke vergoeding). Op het moment dat je die laatste hobbel ook goed hebt georganiseerd, heb je een groot gedeelte van de traditionele partijen in de financiële dienstverlening buitenspel gezet.

"Ik ben benieuwd wie van de bestaande partijen mee kunnen in deze ontwikkeling en welke nieuwe toetreders een bijdrage gaan leveren aan een toekomst met meer eenvoud en vertrouwen!"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...

Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...