Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt 2023

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar leiding is gaan geven aan BNP Paribas Leasing, een functie die zich niet laat verenigen met het voorzitterschap van de stichting.

De stichting streeft naar het vergroten van de financiële gezondheid van consumenten door het verhogen van de intensiteit en het niveau van relatieonderhoud door financiële dienstverleners. De stichting voorziet die dienstverleners van informatie, opleidingen en praktische handvatten.

De Stichting Actief Klantbeheer (AKB) werd vorig jaar opgericht, in vervolg op een in 2021 gestart branche-initiatief rond actief klantbeheer. De nieuwe voorzitter is in het dagelijks leven commercieel directeur bij NNEK Vermogensopbouw. "Al jaren span ik me in om de financiële rust van consumenten te vergroten. Dit is namelijk een van de pijlers van emotionele rust. Het is dan eervol om een bijdrage te mogen leveren aan dit belangrijke initiatief, waarbij de nadruk ligt op het ondersteunen van financiële dienstverleners die hun klanten nog beter willen helpen. Door adviseurs te stimuleren zich te blijven ontwikkelen van een transactie-gedreven bedrijfsmodel
naar doorlopende begeleiding is de consument beter af. Een bijkomend voordeel is dat de financieel
dienstverlener een sterker bedrijf opbouwt.”

Het bestuur van de Stichting AKB bestaat naast voorzitter Michiel van Vugt uit secretaris Igor Driessen (manager sales en intermediaire zaken Obvion), penningmeester Dylan Dresens (directielid HypotheekVisie), Dennes Roes (partner Dutch Media Lab, Nationale Hypotheekbond) en Dirk van Haarlem (Helder Beheerd).

De stichting is opgedeeld in vier zogeheten ‘kamers’. Deze werkgroepen richten zich op de thema’s faciliteren, opleiding, onderzoek en communicatie. De kamer ‘Faciliteren’ voorziet zowel advieskantoren als aanbieders van tips, handvatten, best practices en branchebreed beleid om actief klantbeheer te stimuleren. De kamer ‘Opleiden’ werkt aan nieuwe opleidingen en het laten opnemen van actief klantbeheer in bestaande opleidingen.
Onderzoek naar actief klantbeheer

De Stichting AKB doet momenteel onderzoek naar de toepassing van actief klantbeheer in de
adviespraktijk. Het onderzoek is een vervolg op een eerdere nulmeting begin 2022. In april verschijnt
hierover een onderzoeksrapport, voorzien van conclusies en aanbevelingen. Aan het onderzoek, dat
wordt uitgevoerd door Blauw Research, kunnen adviseurs nog tot 1 maart deelnemen. Klik HIER om deel te nemen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Laurens Straathof - Straathof Assurantien 4 maart 2023

De opzet van deze Stichting Actief Klantbeheer (AKB) spreekt ons aan, zoals de tips & handvatten om tot meer klantcontact te komen.

Ulrike Geerlings - Appels Financieel Advies 24 februari 2023

Gefeliciteerd en succes, Michiel!

Meer over
Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...