Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer

Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting Actief Klantbeheer na afronding van haar jaarlijkse onderzoek. Het 2024-onderzoek laat ook zien dat kleine kantoren op dit aspect van hun dienstverlening juist terrein inleveren.
Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer: "Uit de resultaten blijkt dat middelgrote kantoren aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt. Dit suggereert dat de strategische inspanningen en investeringen van deze kantoren effectief zijn. Kantoren die veel werk maken van actief klantbeheer ervaren in tijdgebrek, een rendabel verdienmodel en privacy helemaal geen obstakels. De beschikbaarheid van actuele klantdata kan in hun optiek nog wel beter. De kantoren die werken in het hoogste volwassenheidsniveau qua actief klantbeheer hebben gemiddeld genomen elke twee à drie jaar contact met hun klanten. Steeds vaker is WhatsApp een van de manieren om contact te hebben met klanten.
"Anderzijds valt er een opvallende daling in het volwassenheidsniveau te constateren bij kleinere kantoren. Dit kan wijzen op uitdagingen, zoals beperkte middelen en een gebrek aan focus door een aantrekkende hypotheekmarkt. Deze groep wijst ook op te weinig actuele klantdata, maar noemt vooral tijdgebrek en een goed verdienmodel als grootste praktische problemen."
Meer deelnemers
Van Vugt: "We merken dat actief klantbeheer nog steeds een belangrijk thema is in de branche. Tegelijkertijd blijft het nodig om barrières te slechten. De financiële gezondheid van de Nederlander is belangrijk en daar helpt actief klantbeheer bij. We zijn verheugd dat dit jaar meerdere nieuwe partijen zich aansluiten als
deelnemer van de Stichting.”
Een samenvatting van het onderzoek is te vinden op https://www.actiefklantbeheer.nl/nieuws/
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 2-2025) Daalt de waarde van de belegging dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dit is de korte samenvatting van het Beleg & Beschermplan, een...
(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...
TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer
TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...
Dazure en NNEK op VVP-event Pensioen & Vermogen: beleg en bescherm
Daalt de waarde van de belegging dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dit is de korte samenvatting van het Beleg & Beschermplan, een online tool die...
Praktijktips Pensioen & Vermogen kennispartners
In de aanloop naar het VVP-event Pensioen & Vermogen vraagt VVP sprekers en kennispartners om praktijktips. Praktijktips kennispartners Mark Dukers (directeur...
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...
Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...
Michiel van Vugt: blijf adviseur!
“Blijf adviseur! Het kan verleidelijk zijn om te leveren waar een klant om vraagt en het daarbij te laten. Zeker in tijden van drukte is dat ook te verklaren....