Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer

Michiel van Vugt_2024

Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting Actief Klantbeheer na afronding van haar jaarlijkse onderzoek. Het 2024-onderzoek laat ook zien dat kleine kantoren op dit aspect van hun dienstverlening juist terrein inleveren.

Michiel van Vugt, voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer: "Uit de resultaten blijkt dat middelgrote kantoren aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt. Dit suggereert dat de strategische inspanningen en investeringen van deze kantoren effectief zijn. Kantoren die veel werk maken van actief klantbeheer ervaren in tijdgebrek, een rendabel verdienmodel en privacy helemaal geen obstakels. De beschikbaarheid van actuele klantdata kan in hun optiek nog wel beter. De kantoren die werken in het hoogste volwassenheidsniveau qua actief klantbeheer hebben gemiddeld genomen elke twee à drie jaar contact met hun klanten. Steeds vaker is WhatsApp een van de manieren om contact te hebben met klanten.

"Anderzijds valt er een opvallende daling in het volwassenheidsniveau te constateren bij kleinere kantoren. Dit kan wijzen op uitdagingen, zoals beperkte middelen en een gebrek aan focus door een aantrekkende hypotheekmarkt. Deze groep wijst ook op te weinig actuele klantdata, maar noemt vooral tijdgebrek en een goed verdienmodel als grootste praktische problemen."

Meer deelnemers

Van Vugt: "We merken dat actief klantbeheer nog steeds een belangrijk thema is in de branche. Tegelijkertijd blijft het nodig om barrières te slechten. De financiële gezondheid van de Nederlander is belangrijk en daar helpt actief klantbeheer bij. We zijn verheugd dat dit jaar meerdere nieuwe partijen zich aansluiten als
deelnemer van de Stichting.”

Een samenvatting van het onderzoek is te vinden op https://www.actiefklantbeheer.nl/nieuws/

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 9)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 9)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 8)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 8)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Advieskeuze neemt deel aan branche-initiatief Actief Klantbeheer

Advieskeuze neemt deel aan branche-initiatief Actief Klantbeheer

Advieskeuze heeft zich als deelnemer aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. De bijdrage die Advieskeuze gaat leveren is het inzichtelijk maken welke financieel...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...