Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik heb er het volste vertrouwen in dat de AFM de benodigde stappen zal zetten om op te treden tegen (potentiële) overtredingen van de wettelijke regels.
"In haar rapport concludeert de AFM dat bijna de helft van de onderzochte verzekeraars bij minimaal één van hun producten hogere premies rekent voor loyale klanten zonder dat dit verklaarbaar is op basis van de risicoprofielen van die klanten. Zij stelt tevens vast dat dit mogelijk in strijd is met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. Als dit het geval is, dan is dit een onwenselijke praktijk. Ik waardeer het dat de AFM haar rol als toezichthouder hier vervult en dit heeft onderzocht, en waar nodig hiertegen optreedt.
"De AFM heeft in haar rapport gesteld dat zij de betreffende verzekeraars heeft aangesproken en dat zij de komende periode met hen in gesprek zal treden over naleving van de productontwikkelingsnorm. Tevens zal de AFM bekijken of er inderdaad sprake is van overtreding van de productontwikkelingsnorm. Het is aan de toezichthouder om indien nodig op te treden."
Zorgelijk
De AFM stelde begin april: "Loyale klanten betalen voor hun schadeverzekering soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. Uit ons onderzoek blijkt dat dit bij bijna de helft van de onderzochte schadeverzekeraars voorkomt bij minimaal één productgroep. Wij vinden deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten."
Het Verbond van Verzekeraars waarschuwde voor te snelle conclusies naar aanleiding van het cijferonderzoek. "Net zo belangrijk is deel 2 van het AFM-onderzoek naar de achtergronden en oorzaken van de geconstateerde verschillen.”
Reactie toevoegen
Meer over
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen
In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...