Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU
Minister Hoekstra gaat zich niet inzetten voor het kunnen meenemen van 'pure schadevrije jaren’ binnen de lidstaten.
De minister: "Het is de vraag of het voeren van eenzelfde definitie van schadevrije jaren wel het beoogde effect zou hebben van een lagere premie. Een strengere definitie (minder uitzonderingen) op EU-niveau zou immers tot gevolg kunnen hebben dat de Nederlandse verzekeringnemer slechter af is dan op basis van het huidige Nederlandse systeem. Daarnaast blijft – ook met eenzelfde definitie van schadevrije jaren – de weging van die jaren en de weging van andere factoren toekomen aan de verzekeraar.
"Bovendien betekent een dergelijke uniforme definitie een significante wijziging van het huidige systeem, terwijl er geen signalen zijn dat dit probleem op grote schaal speelt. Ik acht een dergelijke wijziging daarom niet wenselijk.
"Een aspect dat samenhangt met het meenemen van schadevrije jaren is het schadegeschiedenisformulier. In EU-verband is de harmonisatie van het schadegeschiedenisformulier onderwerp van de onderhandelingen over de herziening van de Motor insurance richtlijn (MID), de EU-richtlijn over de wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen voor voertuigen. Die onderhandelingen zitten momenteel in de trilogenfase. Met het schadegeschiedenisformulier kunnen verzekeraars in de EU informatie over het aantal claims van de betreffende verzekeringnemer verstrekken. Op basis van deze informatie zullen verzekeraars beter in staat zijn om de risico’s op basis van het rijgedrag in te schatten."
Reactie toevoegen
Meer over
Nieuw systeem voor schadevrije jaren minimaal half jaar later ingevoerd
Het sectorbestuur Schade heeft het advies vanuit de projectorganisatie overgenomen om de ingangsdatum voor het nieuwe systeem voor schadevrije jaren met minimaal...
Goed idee. Slecht uitvoerbaar.
(Opinie Bert Sonneveld in VVP 2-2024) Veel van wat uit ‘Brussel’ komt – de EU-wetgeving – heeft goede bedoelingen, maar over de uitvoerbaarheid...
Automobilisten verzekerden hun auto in 2023 vaker allrisk. Dat blijkt uit de Datamonitor autoverzekeringen van Geld.nl. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters...
Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...
Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder
Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...
Verbond ondertekent ADAS-convenant
Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...
Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid
Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...
Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking
(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...
Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen
Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...
MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"
Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...