"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

Sandra Molenaar Consumentenbond van website 2019

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond "maakt zich grote zorgen over de maatregelen die banken treffen om negatieve spaarrente voor deze groep wel mogelijk te maken".

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Er lijkt voor de “gewone” spaarder nog weinig aan de hand, maar dit is een glijdende schaal. Met de nieuwe voorwaarden kunnen ze in de toekomst ook negatieve rente rekenen over kleinere bedragen. En dat is volstrekt onwenselijk."

De Consumentenbond liet de bankvoorwaarden doorlichten door Boels Zanders Advocaten. Daaruit blijkt dat het eenzijdig aanpassen van de rentevoorwaarden oneerlijk is en leidt tot een flinke verstoring van het evenwicht tussen bank en klant. Molenaar: "Ooit ben je met je bank overeengekomen dat je je spaargeld bij hen in bewaring geeft en daar geld voor krijgt. Dat is heel iets anders dan dat je geld moet betalen als je je spaargeld bij hen stalt. Die afspraak kunnen banken niet eenzijdig veranderen. Dat is in strijd is met het (Europese) recht."

De Consumentenbond verwacht echter niet dat de banken de aanpassing van hun voorwaarden terugdraaien. Daarom doet de belangenbehartiger een klemmend beroep op de minister.

Per 1 juli passen ING, Rabobank en Triodos hun voorwaarden aan zodat ze negatieve spaarrente kunnen voeren. ABN Amro deed dat al op 1 april. Vooralsnog rekenen de banken die negatieve rente alleen aan vermogende klanten. ABN Amro, Rabobank en ING doen dit vanaf een miljoen spaargeld, Triodos vanaf 100.000 euro.

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....