Na verzekeraars adviseurs het haasje in woekerpolisdossier

Discussie

Van de 117 stemmers was 92 procent het eens met de VVP-stelling van afgelopen week: 'Moeilijker risico's steeds lastiger onder te brengen'. Echt een onderwerp dus voor het VVP Event Bijzondere Risico's op 17 april! Richard Weurding (Verbond) en Enno Wiertsema (Adfiz) gaan hier dan ook over in discussie.

Een nieuwe week, een nieuwe poll. CFD zegt geluiden op te vangen dat na de verzekeraars nu ook de adviseurs op het hakblok gaan in het woekerpolisdossier. Daar zou best iets in kunnen zitten. Tot nu toe richtten de claimorganisaties zich op de verzekeraars, want dat is een veel concreter doel dan een grote groep adviseurs. Maar claims tegen verzekeraars duren lang, ondertussen moeten de organisaties wel hun bestaansrecht blijven bewijzen. We zullen zien hoe het loopt. Ondertussen de stelling: 'Na verzekeraars adviseurs het haasje in woekerpolisdossier'. Doe weer mee en stem!

Weer een goede week gewenst!

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

CFD-Helpdesk - CFD 27 maart 2019

@Straathof Assurantiën Het is belangrijk onderscheid te maken in drie dingen. 1. Advies 2. Producteigenschappen en 3. Claimsrisico. Wat de producteigenschappen betreft is de zaak duidelijk. De polissen rammelden aan alle kanten. Ook is aangetoond dat tot ca. 2005 tussenpersonen dit niet hebben kunnen weten, afgezien van de enkeling die zich zwaar had verdiept in de polistechniek. Wat het Advies betreft wordt gekeken naar wat van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur verwacht mocht worden, vertaald naar de tijd van toen. Als er evidente adviesfouten worden ontdekt, is dat aanleiding voor een zaak. Blijkbaar zien claimpartijen daar brood in. Maar wat CFD het belangrijkste aspect vindt zijn de claims (op basis van producteigenschappen) die partijen nu en straks realiseren. Als jouw klant daar geen gebruik van kan maken omdat je je klant niet hebt gewezen op alle claimopties, dan loop je daar een risico dat je niet wilt lopen. Bovendien kun je het heel snel oplossen en help je je klant ook nog eens. Een typische win/win situatie.

Straathof Assurantien bv - Straathof Assurantien 26 maart 2019

Grote onzin om adviseurs nu op te laten draaien voor het voor de woekerpolissen. -In de tijd dat dit soort polissen werden gesloten, waren er geen grenzen waarbinnen er geadviseerd mocht/moest worden. Van de overheid was alles toegestaan, in tegen stelling van nu. Het sentiment lag op belasting besparen en rendement maken. Nu ligt dat allemaal anders, daar kun je de adviseurs niet de schuld van geven, heeft met ontwikkeling te maken, andere tijden. -Daarnaast zijn de maatschappijen prima in staat om "en bloc" de premies per direct te wijzigen naar een lagere premie, zodat er per direct meer spaarpremie overblijft om rendement te maken. Er wordt dus door de maatschappijen een spel van vertraging gespeeld, om zoveel mogelijk onnodig hogere premies te incasseren. -De klanten worden dus ook nu weer onder het toeziend oog van de overheid voor de gek gehouden.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....