Nazorg beter vormgeven

Document gesprek kantoor via Pixabay

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening mee te houden bij het vormgeven van de nazorg. "Als de gewenste nazorg in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder."

De Hypotheekshop schrijft in haar wekelijkse nieuws: "Het intermediair heeft volgens de toezichthouders een verantwoordelijkheid bij de nazorg, vanwege haar dominante positie op de hypotheekmarkt. Des te opmerkelijker dat het intermediair op dit ogenblik niet direct wordt betrokken bij het organiseren van dat onderhoud in het kader van ‘aflossingsblij’. Een belangrijke reden voor de toezichthouders lijkt de geringe bereidheid bij consumenten te zijn om te betalen voor advies, waardoor die de neiging hebben advies te mijden. De toezichthouders hebben er daarom voor gekozen om de aanbieders verantwoordelijk te maken voor het onderhoud van door hen geleverde producten. Bovendien valt het kosteloze (sturende) contact dat deze hebben met de consument niet onder ‘advies’ maar onder ‘informeren’ en het geven van handelingsperspectief. 

"Omdat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de praktijk flinterdun is, lijkt de vraag gerechtigd wie de zorgplicht van het intermediair overneemt als die buiten het beheer wordt gehouden. Verschil in interpretatie van de privacywetgeving door juristen van aanbieders lijkt bovendien het delen van de benodigde gegevens (leningdata, correspondentie, situatie van de klant) met het intermediair in de weg te staan. Dit belet het intermediair in het uitvoeren van nazorg. Tot slot blijkt er geen sprake van een level playing field als het intermediair op grond van de Wft voor mutaties een (verkort) adviestraject moet volgen, waarvoor zij uiteraard kosten in rekening brengt. Deze verplichting geldt evenwel niet voor aanbieders. Consumenten worden hierdoor als het ware gestimuleerd om af te zien van advies. 

"Het is een goede ontwikkeling dat er is begonnen met het inbedden van de uitvoering van de nazorg. Consumenten zijn gebaat bij goede nazorg: denk aan maatschappelijke ontwikkelingen en issues als aflossingsvrij, verduurzaming en vergrijzing. Zolang de onduidelijkheid op een aantal vlakken echter blijft bestaan, is een succesvolle implementatie niet mogelijk. Daarnaast dient het begrip ‘nazorg’ inhoudelijk nog nader te worden gedefinieerd. Als de gewenste nazorg daarentegen in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder. Het gevolg zal verder zijn dat consumenten niet meer worden teleurgesteld in hun verwachtingen over de te ontvangen nazorg, waardoor het aantal geschillen afneemt. En dat zullen ook de consumentenprogramma’s een goede ontwikkeling vinden."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekshop: kansen starters worden beter

Hypotheekshop: kansen starters worden beter

Het aantal hypotheekaanvragen in november lag met circa 26.000 aanvragen via HDN ongeveer 16 procent lager in vergelijking met de maand oktober. De daling komt vooral...

"Oudere zelfstandige ondernemers slechter toegang tot hypotheek"

"Oudere zelfstandige ondernemers slechter toegang tot hypotheek"

De mogelijkheden voor zelfstandige ondernemers ouder dan vijftig jaar voor een hypotheek zijn niet best en zullen wellicht nog verder verslechteren, aldus De Hypotheekshop,...

Hypotheekrente stijgt voor zevende week op rij

Hypotheekrente stijgt voor zevende week op rij

Voor de zevende week op rij is de hypotheekrente flink gestegen.  Op 20 en 30 jaar vast met NHG zijn de hoogste rentes inmiddels boven de 5 procent uitgekomen,...

Maximale overbrugging beperkt verlaagd

Maximale overbrugging beperkt verlaagd

Enkele geldverstrekkers hebben volgens De Hypotheekshop wat meer zekerheid ingebouwd in hun acceptatiebeleid door de maximale overbrugging van een nog niet (definitief)...

Hypotheekshop: lichte paniek bij geldverstrekkers

Hypotheekshop: lichte paniek bij geldverstrekkers

"Er lijkt sprake van een lichte paniek bij de veertig actieve geldverstrekkers in Nederland. Verhogingen met wel 0,40 tot 0,70%-punt per keer komen veelvuldig voor,...

De Hypotheekshop Arnhem Franchisenemer van het jaar

De Hypotheekshop Arnhem Franchisenemer van het jaar

Franchisenemers Dick van der Lee en Mike Steentjes van De Hypotheekshop Arnhem Noord, Arnhem Schuytgraaf en Huissen zijn uitgeroepen tot franchisenemers van het...

Aantal echtscheidingen neemt toe

Aantal echtscheidingen neemt toe

Hypotheekadviseurs zien een toename van het aantal echtscheidingen, aldus rapporteert de Hypotheekshop op de 'Dag van de Scheiding'. Uit eerder onderzoek van TNS...

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Na zeven weken van daling is de hypotheekrente gestagneerd, zo concludeert de Hypotheekshop. Het totaalgemiddelde daalde in de week van 22 augustus naar 3,78 procent...

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

Na een forse stijging van de hypotheekrente sinds oktober vorig jaar, is de hypotheekrente nu weer aan het dalen. De kapitaalmarktrente daalde al vanaf juni en met...

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

De Hypotheekshop heeft op 1 augustus een vestiging in Bodegraven geopend. De vestiging wordt geleid door Roy van Dreumel en Sebastiaan Kramer. Het netwerk van de...