Nazorg beter vormgeven

Document gesprek kantoor via Pixabay

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening mee te houden bij het vormgeven van de nazorg. "Als de gewenste nazorg in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder."

De Hypotheekshop schrijft in haar wekelijkse nieuws: "Het intermediair heeft volgens de toezichthouders een verantwoordelijkheid bij de nazorg, vanwege haar dominante positie op de hypotheekmarkt. Des te opmerkelijker dat het intermediair op dit ogenblik niet direct wordt betrokken bij het organiseren van dat onderhoud in het kader van ‘aflossingsblij’. Een belangrijke reden voor de toezichthouders lijkt de geringe bereidheid bij consumenten te zijn om te betalen voor advies, waardoor die de neiging hebben advies te mijden. De toezichthouders hebben er daarom voor gekozen om de aanbieders verantwoordelijk te maken voor het onderhoud van door hen geleverde producten. Bovendien valt het kosteloze (sturende) contact dat deze hebben met de consument niet onder ‘advies’ maar onder ‘informeren’ en het geven van handelingsperspectief. 

"Omdat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de praktijk flinterdun is, lijkt de vraag gerechtigd wie de zorgplicht van het intermediair overneemt als die buiten het beheer wordt gehouden. Verschil in interpretatie van de privacywetgeving door juristen van aanbieders lijkt bovendien het delen van de benodigde gegevens (leningdata, correspondentie, situatie van de klant) met het intermediair in de weg te staan. Dit belet het intermediair in het uitvoeren van nazorg. Tot slot blijkt er geen sprake van een level playing field als het intermediair op grond van de Wft voor mutaties een (verkort) adviestraject moet volgen, waarvoor zij uiteraard kosten in rekening brengt. Deze verplichting geldt evenwel niet voor aanbieders. Consumenten worden hierdoor als het ware gestimuleerd om af te zien van advies. 

"Het is een goede ontwikkeling dat er is begonnen met het inbedden van de uitvoering van de nazorg. Consumenten zijn gebaat bij goede nazorg: denk aan maatschappelijke ontwikkelingen en issues als aflossingsvrij, verduurzaming en vergrijzing. Zolang de onduidelijkheid op een aantal vlakken echter blijft bestaan, is een succesvolle implementatie niet mogelijk. Daarnaast dient het begrip ‘nazorg’ inhoudelijk nog nader te worden gedefinieerd. Als de gewenste nazorg daarentegen in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder. Het gevolg zal verder zijn dat consumenten niet meer worden teleurgesteld in hun verwachtingen over de te ontvangen nazorg, waardoor het aantal geschillen afneemt. En dat zullen ook de consumentenprogramma’s een goede ontwikkeling vinden."

Reactie toevoegen

 
Toch lichte stijging maximale hypotheek

Toch lichte stijging maximale hypotheek

De Hypotheekshop denkt dat de maximale hypotheek toch iets zal stijgen, ondanks de dalende financieringslastpercentages. De adviesketen: “Wegens de hoge inflatie...

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Geldverstrekkers hebben weer ruimte gekregen om hun rentetarieven naar beneden aan te passen, iets wat sinds een week of twee voorzichtig gebeurt. Het totaalgemiddelde...

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Er lijken (vanuit adviseurs gezien) meerdere oorzaken aan te wijzen waarom het gebruik van brondata nog geen grote vlucht heeft genomen, stelt De Hypotheekshop....

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Starters financieren steeds minder met een deel aflossingsvrij, aldus De Hyptheekshop. "Door de hogere hypotheekrente is het verschil in netto maandlasten met een...

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Tot eind van deze maand kan voor renteaanpassing (afhankelijk van het beleid van de betreffende geldverstrekker) nog gebruik worden gemaakt van de WOZ-beschikking....

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast is sinds een paar weken weer de populairste renteperiode, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen: “Sinds 2018 kozen de meeste consumenten bij...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

De stijging van de hypotheekrente, die sinds februari in een hoog tempo doorzette, lijkt enigszins af te vlakken, aldus de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheekshop...

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Kwamen de meeste rentetarieven op 20 en 30 jaar vast de afgelopen weken al boven de drie prrocent uit, nu lijkt het een kwestie van enkele weken (eind april) voordat...