"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op www.adfiz.nl.  "Net zoals we dat met hypotheekadvies hebben gedaan. Daarvan vonden we met z’n allen dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. De kosten van dit advies zijn daarom fiscaal aftrekbaar gemaakt. Hoe belangrijk vinden we nazorg? Er zijn vast nog legio vragen te stellen en creatieve oplossingen te bedenken.

"Het is zonneklaar dat er iets moet veranderen rondom nazorg. Sterker nog het gáát veranderen. De vraag die nu voor ligt, is hoe en wanneer. Ik ga me in ieder geval hard maken voor een regeling die niet uitsluitend is gericht op het tegengaan van misbruik, maar eentje die het level playing field weer gelijk trekt, gebaseerd is op vertrouwen en ontworpen om de klant echt te helpen.

"Dat goede, continue nazorg belangrijk en noodzakelijk is, daar zijn we het met z’n allen over eens. Maar een duurzaam, rendabel en door klanten geaccepteerd verdienmodel rondom nazorg opzetten, is moeilijk. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat veel adviseurs hier zo mee worstelen; ook de onderzoekers van Decisio, die de effecten van het provisieverbod hebben onderzocht, concludeerden dit. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep klanten niet voor nazorg wil of kan betalen, met alle mogelijke risico’s en teleurstellingen van dien."

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo Fd 6 juni 2019

Dag Enno, Misschien is het iets om bij ons op kantoor te komen praten over "zorg". Nazorg is zo beperkt. Het gaat om het totale financiële welzijn van de relatie, waar verzekeringsproducten maar een klein onderdeel van zijn. Iemand die die totale zorg uit handen neemt is welkom in elk gezin. Een vergoeding van ca. € 50 per maand zal dan geen probleem zijn. Wij werken al 20 jaar met dit concept, weliswaar naast het provisiemodel, wat niet wegneemt dat bij voldoende concentratie een realistisch verdienmodel ontstaat.

Meer over
Adfiz: nieuw hoofdstuk portefeuilleoverdracht in kennisdossier Zorgplicht

Adfiz: nieuw hoofdstuk portefeuilleoverdracht in kennisdossier Zorgplicht

Adfiz heeft haar kennisdossier Zorgplicht uitgebreid met het hoofdstuk Portefeuilleoverdracht. Adfiz: "Soms worden adviseurs na de overname van een assurantieportefeuille...

Zorgcollectiviteiten herzien

Zorgcollectiviteiten herzien

Veel zorgverzekeraars zoeken volgens Adfiz op dit moment actief contact met adviseurs en contractanten over de herziening van de collectiviteit. Dat schrijft Adfiz...

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de...

Adfiz: "Gebruik alleen het uniform uitvraagformulier WGA ERD"

Adfiz: "Gebruik alleen het uniform uitvraagformulier WGA ERD"

Adfiz roept adviseurs op te werken met het uniform uitvraagformulier WGA ERD. "Wij ontvangen signalen uit de markt", aldus de organisatie, "dat sommige adviseurs...

De juiste mensen vinden én houden

De juiste mensen vinden én houden

(maandcolumn Enno Wiertsema, directeur Adfiz, op www.adfiz.nl) Me nog beradend op hoe ik het onderwerp van deze column ga aanvliegen, dwaalt mijn blik naar buiten....

Actief Klantbeheer

Actief Klantbeheer

Adfiz Kennisdossier Actief Klantbeheer