"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op www.adfiz.nl.  "Net zoals we dat met hypotheekadvies hebben gedaan. Daarvan vonden we met z’n allen dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. De kosten van dit advies zijn daarom fiscaal aftrekbaar gemaakt. Hoe belangrijk vinden we nazorg? Er zijn vast nog legio vragen te stellen en creatieve oplossingen te bedenken.

"Het is zonneklaar dat er iets moet veranderen rondom nazorg. Sterker nog het gáát veranderen. De vraag die nu voor ligt, is hoe en wanneer. Ik ga me in ieder geval hard maken voor een regeling die niet uitsluitend is gericht op het tegengaan van misbruik, maar eentje die het level playing field weer gelijk trekt, gebaseerd is op vertrouwen en ontworpen om de klant echt te helpen.

"Dat goede, continue nazorg belangrijk en noodzakelijk is, daar zijn we het met z’n allen over eens. Maar een duurzaam, rendabel en door klanten geaccepteerd verdienmodel rondom nazorg opzetten, is moeilijk. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat veel adviseurs hier zo mee worstelen; ook de onderzoekers van Decisio, die de effecten van het provisieverbod hebben onderzocht, concludeerden dit. Tegelijkertijd zien we dat een grote groep klanten niet voor nazorg wil of kan betalen, met alle mogelijke risico’s en teleurstellingen van dien."

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo Fd 6 juni 2019

Dag Enno, Misschien is het iets om bij ons op kantoor te komen praten over "zorg". Nazorg is zo beperkt. Het gaat om het totale financiële welzijn van de relatie, waar verzekeringsproducten maar een klein onderdeel van zijn. Iemand die die totale zorg uit handen neemt is welkom in elk gezin. Een vergoeding van ca. € 50 per maand zal dan geen probleem zijn. Wij werken al 20 jaar met dit concept, weliswaar naast het provisiemodel, wat niet wegneemt dat bij voldoende concentratie een realistisch verdienmodel ontstaat.

Meer over
Adfiz biedt inzicht in omvang, belang en impact onafhankelijk advies

Adfiz biedt inzicht in omvang, belang en impact onafhankelijk advies

TIjdens de viering van het 110-jarig jubileum van Adfiz in Laren werd het eerste exemplaar van het boek 'Advies in cijfers' op video uitgereikt aan minister van...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Adfiz viert 110-jarig bestaan

Adfiz viert 110-jarig bestaan

Adfiz viert woensdag het 110-jarig bestaan. Adfiz is ontstaan vanuit de fusie tussen NBvA en NVA. Het jubileum dat nu wordt gevierd, wortelt in de oprichting in...

Aan de slag met actief klantbeheer

Aan de slag met actief klantbeheer

In de Adfiz Nieuwjaarspeiling van begin dit jaar benoemden leden actief beheer van de portefeuille als topprioriteit voor 2019. Maar hoe pak je dit aan zodat het...

Adfiz: herziening niet doortrekken naar verzekerde regelingen

Adfiz: herziening niet doortrekken naar verzekerde regelingen

Adfiz ziet geen noodzaak en nut om de woensdag aangekondigde hervormingsmaatregelen voor pensioenfondsen eveneens te verplichten voor verzekerde regelingen. "Problemen...

AVG vertaald naar de dagelijkse adviespraktijk

AVG vertaald naar de dagelijkse adviespraktijk

Bettie Hoogsteen van Adfiz stond tijdens de bijeenkomst 'AVG één jaar later, waar staan we nu?' uitgebreid stil bij de verantwoordingsplicht...