Nederlander bekijkt afgesloten verzekeringen zelden
De meeste Nederlanders bekijken hun verzekeringen niet of nauwelijks meer nadat ze deze afsluiten, blijkt uit onderzoek Aon. Zo kijkt zo’n 40 procent nooit meer naar zijn reis-, inboedel- woonhuis- of aansprakelijkheidsverzekering. En ongeveer een derde neemt zijn autoverzekering na het afsluiten niet nog eens onder de loep.
Wanneer vindt iemand het dan wel belangrijk om opnieuw naar zijn verzekeringen te kijken? Voor verreweg de meeste respondenten (76 procent) geldt dat dit bij een verhuizing is. Tevens worden samenwonen/trouwen (54 procent), een scheiding, reizen (beide 50 procent), grote aankopen (48 procent) en gezinsuitbreiding (41 procent) vaak genoemd als reden om de afgesloten verzekeringen na te lopen.
Lang niet alle consumenten willen overal verzekerd voor zijn. Twee op de drie (65 procent) respondenten sluit alleen noodzakelijke verzekeringen af. De autoverzekering (79 procent), inboedelverzekering (77 procent) en woonhuisverzekering (73 procent) wordt door veel respondenten wél als noodzakelijk gezien.
Gevraagd naar wat iemand belangrijk vindt bij de keuze van een verzekering, worden de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste genoemd. Van de respondenten vindt 89 procent dit erg belangrijk/ belangrijk. En 86 procent vindt dit ook van de service van een verzekeraar. 73 procent noemt gemak als belangrijke/erg belangrijke reden voor de keuze van een verzekering. Slechts 50 procent geeft aan dat dit voor hen de laagste prijs is.
Informatie
Willem van Veghel, directeur Particulieren bij Aon Verzekeringen: “Het is positief dat voor de meeste Nederlanders de dekkingsvoorwaarden als belangrijkste reden gelden voor de keuze van een verzekering en dat ook service vaak wordt genoemd. Toch kiezen nog altijd veel mensen op basis van de laagste prijs. Daar kunnen risico’s aan verbonden zijn en in geval van tegenslag uiteindelijk ook meer kosten dan wanneer wel extra dekkingen worden gekozen. Voor verzekeraars blijft het zaak om voortdurend via alle mogelijke kanalen informatie te verstrekken aan consumenten, want ruim een kwart van de Nederlanders blijkt niet bezig met het nadenken over hun verzekeringen en ook lang niet iedereen vindt dat zij hierover genoeg kennis hebben.”
Aon wijst erop dat het nalopen van verzekeringen ook financiële voordelen op kan leveren.
Reactie toevoegen
Meer over
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
Dekkingsgraden pensioenfondsen weer in de lift
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in augustus gestegen naar 120 procent. Goede rendementen in combinatie met een beperkte...
Trendbreuk: dekkingsgraden pensioenfondsen gedaald
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in juli gedaald naar 118 procent. Lagere aandelenrendementen in combinatie met een...
Jolanda Bron benoemd tot Head of MGA van One Underwriting
Jolanda Bron is benoemd tot Head of MGA van One Underwriting, het volmachtbedrijf van Aon Nederland. Zij wordt verantwoordelijk voor het verder vormgeven van het...
Nieuwe subregio Aon onder leiding van Philip Alliet
België, Nederland en Luxemburg gaan bij Aon per 1 september een nieuwe Benelux subregio vormen die onder leiding komt te staan van Philip Alliet (de huidige...
Aon: pensioentransitie vraagt rust, voldoende tijd en energie
“We staan aan de vooravond van de grootste transitie in ons pensioenstelsel ooit. Er zijn veel berekeningen nodig, een goed onderbouwd proces en er moeten...
Opnieuw stijgende dekkingsgraden pensioenfondsen
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in april gestegen naar 118 procent. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...
Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"
“De deadlines naderen met rasse schreden en de sector moet door met de voorbereidingen.” Aldus Frank Driessen, Director Wealth Solutions bij Aon Nederland,...
Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in februari naar 118 procent. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...
Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen
Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...