"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day.
Brand New Day onderzocht waar Nederlanders op besparen in deze dure tijden. Uitjes en luxeproducten zijn voor de meeste mensen de eerste post om op te bezuinigen. Daarnaast noemen veel mensen het bezoeken van horeca en uitgaven aan energie. Er wordt echter maar weinig bezuinigd op het sparen voor het pensioen. Slechts één op de tien mensen geeft echter aan dat ze willen besparen door minder geld opzij te zetten voor hun pensioen, of voor het creëren van een toereikende financiële buffer.
Dat hierop door slechts een klein deel van de mensen wordt beknibbeld, hangt volgens Brand New Day mogelijk samen met het feit dat bij veel mensen zorgen leven over hun reserves. Van alle ondervraagden zegt 44 procent bezorgd, tot zeer bezorgd te zijn of hun buffer later wel toereikend zal zijn. Ondernemers/zzp’ers hebben hierover de meeste zorgen: 52 procent van deze groep geeft dit aan. De categorie die het allerminst wordt genoemd als bezuinigingspost, is gezondheid en persoonlijke verzorging. Slechts 4 procent van de mensen heeft dit op de eerste plek.
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “We zien al jaren dat onze klanten in goede, maar ook in mindere jaren, stoïcijns doorgaan met het opbouwen van vermogen voor later. En dat is nodig ook, want steeds meer mensen zijn voor een goed pensioeninkomen afhankelijk van het vermogen dat ze zelf opbouwen. Dat geldt niet alleen voor zzp’ers of ondernemers, maar ook voor steeds meer mensen in loondienst. Dit onderzoek laat zien dat besef daarvan groeit en bevestigt trends die wij al onder onze nieuwe klanten waarnamen: het aantal klanten blijft in absolute aantallen toenemen en er wordt op steeds jongere leeftijd begonnen met pensioenopbouw.”
Reactie toevoegen
Meer over
Opnieuw groei voor Brand New Day
Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...
Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen
Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...
Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen
December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...
Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede
In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...
Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen
Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...
BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light
Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'. Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...
Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...
"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"
De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...