Nederlanders verwachten dat AI financiële transacties zal versnellen
Consumenten hebben hoge verwachtingen van AI in financiële dienstverlening. Zo verwacht 45 procent van de Nederlanders, waaronder 64 procent van de Gen Z generatie en 47 procent van de Millennials, dat AI in financiële dienstverlening een grotere rol gaat spelen dan in andere sectoren. Dit blijkt onder meer uit het recente Connected Financial Services-rapport van Salesforce, waaraan 9.500 klanten van financiële dienstverleners uit de hele wereld, hebben meegedaan, inclusief 500 respondenten uit Nederland.
Volgens het rapport zijn Nederlanders het meest geïnteresseerd in het toepassen van AI voor fraudebestrijding, prijsverlaging en oplossen van problemen met de klantenservice. "Vertrouwen opbouwen is essentieel bij het uitrollen van AI-agents", stelt Salesforce. Iets meer dan de helft van de Nederlanders heeft op zijn minst enig vertrouwen in het gebruik van AI-agents voor financiële dienstverlening, maar slechts 11 procent gaat er volledig in mee. "Transparantie over het gebruik, de validatie van de uitkomsten en de uitlegbaarheid daarvan zijn de belangrijkste factoren om het vertrouwen van consumenten in AI-agents te vergroten.:
“AI-oplossingen met slimme software (agents) maken het mogelijk om op elk moment direct persoonlijk financieel advies te krijgen, zonder dat je een afspraak hoeft te maken – iets wat normaal gesproken veel tijd kost. Om een goede samenwerking tussen medewerkers en deze technologie te garanderen, is het cruciaal dat financiële bedrijven vanaf de introductie inzetten op betrouwbaarheid, transparantie en naleving van regelgeving. Dit moet een kernonderdeel van hun strategie zijn, niet een bijzaak achteraf”, aldus Maarten Laukens, manager Financial Services Solution Engineering Benelux bij Salesforce.
Reactie toevoegen
Meer over
ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam financieel advies vereist, aldus ChatGPT, een strategische en holistische benadering waarbij zowel financiële...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Generative AI in de verzekeringswereld: innovatie met de menselijke maat
"De opkomst van Generative AI (zoals ChatGPT met toegang tot eigen data) voelt als een radicale verandering binnen de verzekeringssector. Algoritmes genereren polisvoorwaarden,...
Webinar: hoe zet je AI praktisch in als verzekeringsadviseur?
WeGroup verzorgt op 6 maart vanaf 10 uur het webinar 'Hoe zet je AI praktisch in als verzekeringsadviseur?'.Aan bod komen onder meer large language models (hoe tools...
Verantwoorde AI in de Adviespraktijk
(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...
"Financiële sector in staat AI-fraude zelf te bestrijden"
"Ik heb tot nu toe geen signalen ontvangen dat de financiële sector in Nederland op dit moment niet over de middelen en expertise beschikt om AI-fraude aan...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...