"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Joost Tieland 2021

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel geen zeggenschap hebben over wat pensioenfondsen doen met hun ingelegde geld. Ook blijkt een aanzienlijk deel van de Nederlanders pensioenfondsen en verzekeraars niet echt te vertrouwen. Aldus onderzoek van Markteffect, in opdracht van Brand New Day. 
 
De wens om meer te zeggen te hebben over waar hun geld voor gebruikt wordt, leeft bij 46 procent van de respondenten. Zij hekelen het feit dat zij hier nu geen invloed op uit kunnen oefenen. Opvallend is dat ouderen dit vaker belangrijk vinden dan jongeren. Van de 25- tot 35-jarigen vindt 35 procent de beperkte invloed een probleem, terwijl dit bij de oudere leeftijdsgroepen tussen 45 en 50 procent is. 
 
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day:  “Onderwerpen als duurzaamheid worden steeds belangrijker en dat zorgt ervoor dat mensen zich ook steeds bewuster zijn van het feit dat hun belegde geld impact kan hebben. Bij Brand New Day geven we mensen daarom al langer de keuze tussen vrij beleggen of beleggen in modelportefeuilles. Daar komen in 2023 waarschijnlijk ook volledig duurzame modelportefeuilles bij.” 
 
Naast dat veel Nederlanders vinden dat ze nu te weinig zeggenschap hebben over wat er met hun pensioengeld gebeurt, is bij een aanzienlijk deel het vertrouwen in pensioenfondsen en verzekeraars zelfs helemaal weg. 30 procent zegt ze niet meer te vertrouwen en daarom zelf te investeren, sparen of beleggen. Dit geldt met  name voor zzp’ers: Bijna de helft zegt het vertrouwen kwijt en regelt het daarom zelf (46 procent), terwijl dit onder mensen met een vaste baan slechts een kwart is.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 4 november 2022

Dat Nederlanders geen invloed KUNNEN hebben op wat er met hun pensioengeld bij pensioenfondsen gebeurt is pure flauwekul. Werknemers kunnen hun werknemersvertegenwoordigers er op aan spreken. Of ze kunnen dat doen via een verantwoordingsorgaan. Het zou fraai geweest bij dit onderzoek te vragen of mensen zich daarvan bewust zijn. En ALS ze dat al zijn, hoeveel zin ze hebben daar tijd in te steken. Ik vrees dat een terras met en drankje en hapje meer de voorkeur heeft.

Meer over
Opnieuw groei voor Brand New Day

Opnieuw groei voor Brand New Day

Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'.  Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...

"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"

"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"

De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...